Evropě hrozí závislost na dovozu vodíku

Toyota začala v květnu nabízet druhou generaci svého vodíkového sedanu Mirai. Bez vodíku se nedá splnit cíl nulových emisí do roku 2050. Foto: toyota.cz

Zelený vodík je důležitý pro přechod EU k uhlíkové neutralitě. Jenže v členských státech nejsou a zřejmě ani v dohledné době nebudou dostatečné výrobní kapacity. Jenže bez nich vodík nenahradí například koks při výrobě oceli.

Tenhle problém provází bruselské plány na EU bez produkce oxidu uhličitého od začátku. Fotovoltaické a větrné elektrárny dosud nejsou schopné pokrývat spotřebu elektřiny ani v Německu, které do nich mohutně investuje. Díky tomu má v OZE větší instalovaný výkon, než v konvenčních zdrojích. Přesto OZE letos ještě nedokázaly pokrýt spotřebu Německa ani na čtvrt hodiny. Portfolio bezeemisních zdrojů rozšířil takzvaný zelený vodík. Tedy vyráběný právě prostřednictvím obnovitelných zdrojů. Unie s ním má velké plány.

Čtěte také:
Budoucnost Ústeckého kraje bude v bateriích i vodíku
Emise z energetiky klesají, z dopravy naopak rostou

Jenže podle zprávy portálu MSN.com se již nyní ukazuje, že není reálné vyrábět tento vodík brzy a v množství pokrývajícím potřeby členských států EU (zde). „Úzkým hrdlem energetické transformace je zelený vodík,“ říká Markus Pieper (CDU), mluvčí parlamentní skupiny malých a středních podniků (PKM Europe) v Evropském parlamentu, kterého citoval MSN.com. „V Evropě nemůžeme vyrábět takové množství, jaké potřebujeme. Abychom toho dosáhli, museli bychom fotovoltaickými a větrnými elektrárnami pokrýt území o velikosti Portugalska,“ vysvětlil europoslanec.

Bez vodíku se však nedá splnit cíl nulových emisí do roku 2050. Bez něj se totiž nedá nahradit například koks při výrobě oceli. Což Brusel chce, protože při její výrobě za použití koksu se uvolňuje velké množství oxidu uhličitého. Evropským státům proto nezbývá, než se rozhlížet po dodavatelích mimo Starý kontinent. Což ovšem hrozí vznikem další evropské závislosti na dovozu. Přitom závislost na dovozu zemního plynu je bezpečnostním problémem již nyní.

Hildegard Benteleová, která zastupuje křesťanskodemokratickou frakci EPP ve Výboru pro rozvoj Evropského parlamentu, proto také vyzývají EU, aby vypracovala strategii pro nákup vodíku šetrného ke klimatu v jiných částech světa.

„V dohledné době nebude možné uspokojit rostoucí poptávku po vodíku šetrném ke klimatu za konkurenceschopné ceny pouze z evropských zdrojů,“ napsal Marcus Pieper se svou europoslaneckou kolegyní Hildegard Benteleovou v dopise předsedkyni Evropské komise a dalším šesti eurokomisařům. Vyzývají také EU, aby přišla se strategií nákupu zeleného vodíku v jiných zemích světa. Oba poslanci zároveň upozorňují, že dovoz vodíku se kvůli vysoké ceně minimálně z počátku neobejde bez státní podpory.

S tradiční mantrou proti dovozu zeleného vodíku vystoupil Michael Bloss, europoslanec za Zelené. „Aby se Evropa vrhla ze závislosti na fosilních palivech do další, je hloupé. Místo toho by se EU měla zaměřit na snížení spotřeby energie a rozšíření obnovitelných zdrojů v Evropě,“ řekl.