Pravidelný plánovaný třítýdenní generální výpad v komořanské úpravně uhlí využívá strojní údržba k opravám důležitých částí technologie. Pouze když jsou technologie vypnuté, můžou se technici pustit do opravy drtičů.
„Tentokrát prošel kompletní generální opravou drtič B3B v hlubinném zásobníku úpravny uhlí. Práce zahrnovaly výměnu rotorů, řemenic i opravy skluzů,“ vysvětlil Martin Plášil, mistr strojní údržby Úpravny uhlí v Komořanech.
Čtěte také:
Vědci varují: Nespalujte dřevo místo uhlí, je to hloupost
Česko téměř veškerý plyn dováží z Ruska
Drtiče v hlubinném zásobníku slouží k nejzákladnějšímu drcení uhlí, které do úpravny přijíždí v železničních soupravách z těžebních lokalit. V této fázi je potřeba uhlí rozmělnit, aby mohlo putovat po dopravnících do úpravárenské třídírny k další úpravě.
„Základní část drtiče se musí při generální opravě odkrytovat. Částečná demontáž zařízení je nutná už na místě v zásobníku s ohledem na jeho značnou hmotnost. Následně jsou díly přepravovány do dílen údržby, kde probíhají další práce. Měníme dva kompletní rotory drtiče. Práce na sebe plynule navazují, staré části se demontují a současně se osazují nové prvky. Opravy nám zaberou tři týdny,“ doplnil Plášil.
Údržba souběžně provádí opravy i v dalších částech úpravny. Na třídičích C16A,B se opravují spodní výsypky a mění klapky. Trisomaty C19A,B potřebovaly vyměnit některá síta, lišty, opravit skluzy a zkontrolovat pohony. Do konce výpadu by mělo dojít i k výměně převáděcího válce C5B.