Snižování emisí oxidu uhličitého u nově vyrobených aut a příbuzným tématům se věnovala lednová debata na VŠB Technické univerzitě v Ostravě. Hlavní otázka mířená na hosty se věnovala úvaze, zda jde Evropa v tomto ohledu správným směrem.
Podle českého europoslance Evžena Tošenovského (ODS) je dobře, že se tlak na snižování emisí v automobilové dopravě zvyšuje. Problém v množství aut a jejich dopadu na ovzduší vidí už nyní. „Na druhou stranu je otázkou, jakým způsobem se k tomu přistupuje. Probíhající velká debata není o tom, jestli snižovat emise, ale jak, jakým postupem,“ citoval server Euractiv.cz Tošenovského.
Čtěte také:
Manipulace v „boji“ proti emisím
Auta budou muset snížit emise o třetinu
Kroky EU podle něj ovšem nesmí „vyvraždit“ automobilový průmysl. „Tento průmysl je nositelem hodně velkého pokroku v otázce inovačních postupů,“ řekl člen ODS s tím, že jinde ve světě nejsou stejně přísně nastavená pravidla jako v Evropě, proto by mohla mít mimoevropská konkurence výhodu.
Evropská regulace se z pohledu Tošenovského nesmí přehánět, protože se v konečném důsledku může stát kontraproduktivní. Na problematice se podle něj také ukazuje klasický přístup Evropského parlamentu, který v poslední době často přijímá příliš ambiciózní pozice.
Evropská unie dosáhla v prosinci kompromisu ohledně plánu na snížení emisí oxidu uhličitého u osobních aut až po dlouhém vyjednávání. Do roku 2030 by se měly snížit o 37,5 procent, a to v porovnání s hodnotami naměřenými v roce 2021. Evropská komise původně navrhovala snížení o 30 procent, u členských zemí v Radě EU se hovořilo o 35 procentech. Nejambicióznější byl tradičně Evropský parlament, který prosazoval 40 procent.
Výsledný cíl kritizuje Evropská asociace výrobců automobilů (ACEA), která zastupuje patnáct největších firem vyrábějící automobily v Evropě. Splnění stanoveného závazku do roku 2030 považuje za zcela nerealistické.
Mohlo by vás zajímat:
Motor, ze kterého jde strach
Revoluce v lomech: Náklaďáky bez řidičů
VIDEO: Extrémní golfové hřiště na korbách náklaďáků