
V souvislosti s květnovým bezpečnostním heslem – Metan chyby neodpouští, poučme se z minulosti! – apeloval odbor řízení bezpečnosti OKD především na lidský faktor. Ten totiž sehrál roli ve třech posledních mimořádných událostech se zapálením důlního plynu CH4, při němž byli v revíru zraněni horníci.
Případy měly společné jmenovatele
• staly se na dovrchních ražbách,
• probíhaly zde přibírky kamene,
• na čelbách docházelo k výlomům,
• CH4 nebyl řádně vyhledáván a měřen,
• chyboval lidský činitel.
Čtěte také:
Superpočítač pojmenovali podle šachty
Důl OKD si „zahrál“ v korejském filmu
„V případě z 5. září 2006 zaměstnanci nezaložili volné prostory nad výztuží a měli závady na provedení separátního větrání, neměli funkční přídavné větrání, nesprávně překryli lutnový tah, který byl navíc v nepovolené vzdálenosti od čelby,“ komentoval vedoucí odboru Pavel Zajíček zapálení CH4 na čelbě 14 003 v Dole ČSA – závodě Jan-Karel. Popáleniny tehdy utrpěli dva přípraváři. Tři raziči pak byli zraněni 28. února 2008 v Dole ČSM – Jih. „Na čelbě 402 342/2 neodebíral směnový předák přenosný metanoměr. Toto čidlo ani tento metanoměr tudíž nebyl umístěn v zorném úhlu obsluhy kombajnu AM 75. Kontinuální metanoměrné čidlo MTA zůstalo šest a půl metru od čelby na jejím boku, což bránilo změření skutečné koncentrace plynu a vypnutí elektrického proudu,“ pokračoval Zajíček.
Nejtragičtější následky měl bohužel poslední případ ze 6. srpna 2015 v Důlním závodě 1 – Darkov, kde na čelbě 240 561.1 utrpěli z pěti postižených zaměstnanců tři zranění smrtelná. „Přibližně dvě a půl hodiny před událostí přitom osádka řešila a hlásila zvýšenou koncentraci metanu bez přítomnosti směnového technika. I když zde zjistili nad dvě procenta metanu, osádka nebyla odvolána a pokračovala v práci. Čidlo MTA se těsně před mimořádnou událostí nacházelo dokonce až sedm metrů od čelby,“ upozornil Zajíček. Ten rovněž poukázal na skutečnost, že všechny šachty OKD jsou kvůli metanu zařazené do kategorie Plynující doly II. třídy nebezpečí. To znamená, že výstupy CH4 vytvářejí podmínky pro vznik smrtelných rizik: udušení, zapálení, exploze. „Naštěstí jsme v souvislosti s výbuchem metanu zaznamenali mimořádnou událost v revíru naposledy před necelými sedmadvaceti lety. Tehdy zemřelo v Dole 1. Máj – lokalitě Barbora třicet horníků,“ poznamenal vedoucí odboru řízení bezpečnosti.
Desatero k eliminaci vzniku nebezpečí
1. Koncentrace metanu v důlním ovzduší, kde se zdržují nebo mohou zdržovat lidé, nesmí být větší než 1 % (koncentrace do 1,5%, do 2% tam, kde to stanovuje písemný souhlas závodního dolu), pouze v místech mimo účinný dosah větrního proudu, je dovolena místní koncentrace do 2 % (za nezbytných opatření včetně vypnutí elektřiny a provádění prací pouze na větrání).
2. Nahromaděný metan nad 2 % znamená postup podle havarijního plánu – vypnutí elektřiny, vyvedení lidí do vtažných větrů, znepřístupnění
díla, hlášení události inspekční službě a řízení se jejími pokyny.
3. Základem bezpečné práce v prostředí s výskytem metanu je řádné větrání, a to nepřetržité v souladu s technologickým postupem pracoviště, pozor na včetně zajištění větrání výlomů.
4. Nejvíce riziková jsou dovrchní díla (zvlášť separátně větrané ražby), metan je lehčí než vzduch a může vytvořit ve vrchních částech chodby a ohybech takzvanou metanovou vrstvu.
5. Metan se nejen měří, ale i vyhledává, zvláštní pozornost je třeba věnovat nejvyšším částemchodeb (zejména případným dosud nevyplněným výlomům nad výztuží) a tektonickým poruchám, pro měření složení ovzduší nedostupných míst slouží nástavné trubičky.
6. Volné prostory za výztuží musí být vyplněny hlušinou či jiným vhodným materiálem.
7. Ochranu před nebezpečnou vyšší koncentrací metanu představují poslední pojistky – kontinuální metanoměrná čidla vypínající elektřinu při překročení povolené meze 1% (pokud není na pracovišti výjimka na 1,5%), dbejte na umístění čidel podle technologického postupu.
8. Pominutí důvodu vypnutí elektrických zařízení musí spolehlivě ověřit směnový či jiný pověřený technik, zapnutí elektrického zařízení se provádí až po domluvě mezi ověřujícím technikem a inspekční službou.
9. metan je výbušný a zápalný od 5 do 15 %, s vyšším obsahem uhelného prachu v ovzduší se však tato koncentrace snižuje a riziko vzniku zapálení plynu je vyšší.
10. V pořádku musí být také postřiková zařízení a řezné orgány dobývací i razící techniky a protivýbuchové uzávěry, musí probíhat likvidace uhelného prachu.
Mohlo by vás zajímat:
Caterpillar vymýšlí bagry budoucnosti
Běloruský gigant BelAZ 75710
VIDEO: Sci-fi bagr z Jižní Koreje
