Doba čtení:1 m, 19 s
Transportní vůz TV200M. Foto: Důlní noviny

Těžařům nepomáhají v práci jen obří velkostroje, ale i  menší technika. Takovým zařízením je například transportní vůz TV200M, který využívá úsek přestaveb a ostatních činností Vršanské uhelné.

„Transportní vůz vznikl za pomoci Výzkumného ústavu pro hnědé uhlí a Krušnohorských strojíren Komořany v červnu roku 1991 přímo na zakázku z lomu Vršany,“ uvedl strojní mechanik úseku přestaveb Vršanské uhelné Josef Sladkovský.

Šachta totiž potřebovala zařízení, které bude schopné na větší vzdálenosti přepravovat poháněcí stanice dálkové pásové dopravy, které stojí na kolejích a jejich přesun by byl v prostoru lomu velmi problematický. V roce 2011 například pomáhal stěhovat pětasedmdesátimetrový výložník velkostroje KU800 na montážní místo generální opravy. Trasa tehdy měřila kolem osmi kilometrů a trvala zhruba tři týdny.

Nosnost transportního vozu je 240 tun, což i s rezervou stačí pro poháněcí stanice dopravníků šíře 1200 milimetrů, které váží necelých 67 tun. U stanic pro větší dopravníky o šíři 1800 milimetrů je situace už složitější. Ty váží a 332 tun, takže se před transportem musí „odstrojit“ od převodových skříní a pohonů. TV200M se pohybuje po šachtě rychlostí zhruba 300 až 400 metrů za hodinu.

Osádku stroje tvoří dva lidé. Kromě řidiče, který musí mít patřičné znalosti a školení pro jeho ovládání, také jeho pomocník zodpovědný za kontrolu nákladu i okolí stroje během transportu. TV200M lze ovládat i na dálku zařízením propojeným kabelem s kabinou řidiče, ale tento způsob se využívá jen výjimečně.

Mohlo by vás zajímat: Rypadlo dokráčelo do cíle

Rypadlo váží jako 2700 škodovek

Na dně lomu plaval sací bagr