Doba čtení:3 m, 23 s
Pracovní směna začíná Václavu Derinkovi již po páté hodině ranní. Foto: Hornické listy

Pracovním prostorem Václava Derinka je nejnižší uhelný řez lokality Libouš II – sever na Dole Nástup Tušimice (DNT), kde těží uhlí Severočeské doly.

Spolu s ostatními členy posádky (zámečníkem, elektrikářem a klapkařem) zajišťuje plynulou těžbu uhlí, které od jeho rýpadla putuje dálkovou pásovou dopravou přes drtiče na homogenizační skládku a pak do sousedních elektráren. Běžně za dvanáctihodinovou směnu dokáže posádka vytěžit až 6 tisíc tun uhlí, napsaly Hornické listy.

V pátek 10. března, to bylo ale méně, neboť kvůli velmi silnému větru, jehož rychlost opakovaně přesahovala 20 m/s muselo být rýpadlo na několik hodin odstaveno. Posádka však nelenila a nepřízeň počasí využila k provedení všech úkonů předepsaných dekádní prohlídkou a kontrolou stroje. Neobyčejným momentem směny bylo osobní setkání s generálním ředitelem SD Ivem Pěgřímkem, který na DNT přijel panu Derinkovi poděkovat za mimořádnou odvahu a cit pro okamžitou účinnou pomoc, kterou nedávno přispěl k záchraně života kolegy, jenž upadl do bezvědomí. Správné uvolnění dýchacích cest a zahájení kardiopulmonální resuscitace ještě před příjezdem jednotky hasičů a zdravotníků sanitky bylo pro udržení životních funkcí klíčové.

Čtěte také:
Do Dolu Bílina míří nový obr
Bílina: lom s jasnou budoucností

Zbytek pracovního dne už byl naprosto standardní. Anemometr na rýpadle naměřil rychlost proudění větru umožňující bezpečnou těžbu. Po dohodě s dispečinkem začalo třináct korečků bezproblémově odtěžovat uhelnou sloj z nejnižšího tušimického řezu a pokračovalo až do konce směny a vystřídání s kolegy z noční, uvedly Hornické listy.

05:15 Když mám denní směnu, bývám zpravidla na našem stroji už po páté ráno. Ten den mi ale začíná vlastně krátce po čtvrté, kdy doma vstávám. Na šachtu dojíž‑ dím ze svého bydliště v Nové Vísce v Krušných horách. Před pátou už jsem v šatnách a pak spolu s kolegy jedeme autem až k rýpadlu vystřídat předešlou směnu.

05:50 Bagrák Tomáš Lončík z noční směny mě při střídání upozorňoval na silné poryvy větru. Protože jeho nárazy neustávaly a anemometr naměřil opakovaně rychlost vyšší než 20 m/s, těžbu jsme přerušili. Rýpadlo jsem nastavil po směru větru a společně s posádkou jsme udělali nejen běžné kontroly a čištění ochozů, ale věnovali se také dekádní prohlídce stroje. Naše KU 300.9/K 64 je sice nejstarší z desítky provozovaných rýpadel řady KU 300 v Severočeských dolech, na DNT slouží už od roku 1973, ale díky příkladné péči a vlídnému zacházení stále spolehlivě funguje.

12:30 V zasedačce administrativní budovy DNT jsem se vůbec poprvé mohl setkat s naším generálním ředitelem Ivem Pěgřímkem. Vážím si toho, že mi přišel osobně poděkovat. Já sám za sebe fakt, že pomůžu zdravotně indisponovanému člověku ani nepovažuji za zvláštní zásluhu, ale za samozřejmost. Myslím si, že by takhle na šachtě zareagovala drtivá většina z nás. Poskytnutí první pomoci mi nedělá žádný problém. O tom, jak správně postupovat jsme seznamováni v rámci pravidelných školení bezpečnosti práce. Navíc jsem byl kdysi hasičem, takže mám nějaké zkušenosti, které se hodily.

13:30 Poté, co mě štajgr Radim Weinhold přivezl zpátky k bagru, jsem v kabině vystřídal zámečníka a střídače řidiče Ervína Adama. Informoval mě, že po dobu mé nepřítomnosti ustal vítr a také že provedli přestavbu – posunuli se do nové figury. Spolu s naším rýpadlem se daly do pohybu i PVZ a N vůz, přes které jsme spojeni s dálkovou pásovou dopravou. Po najetí do nového záběru mohla začít těžba. Za hodinu jsme odtěžili rovných 800 tun uhlí.

16:50 Téměř na konci směny jsem musel opět na chvíli těžbu zastavit a s klapkařem Janem Čajkou vyměnit opotřebovaný zub korečku kolesa. Zároveň jsem zaznamenal poruchu zdvihu, proto jsem zašel do rozvodny a na operá‑ torském panelu řídicího systému zkvitoval poruchu, a stroj byl připraven k další těžbě. Před půl šestou jsme s posádkou provedli běžný úklid a připravili stroj na předání kolegům z noční směny. Zápisem do Deníku velkostroje ta moje dnešní – trochu nevšední – směna skončila.

Mohlo by vás zajímat:
VIDEO: Čínský titán na 16 kolech
Prašnost v lomu snižuje i mlžná stěna
Na dně lomu plaval sací bagr