Na trať pustí univerzálního pomocníka

Ilustrační foto: Czech Coal

Nové dvoucestné rypadlo Liebherr pomáhá od května úseku traťového hospodářství kolejové dopravy Coal Services.

Hodí se na většinu prací, které náš úsek zajišťuje a usnadňuje řadu manuálních činností. Jeho největší výhodou je, že umí jezdit po silnici i po kolejích,“ vysvětlil zástupce vedoucího úseku traťového hospodářství Radek Šetina. Kromě bagrování, výměny pražců, štěrku nebo kolejnic zvládne i sekání trávy podél tratí. „Je skutečně multifunkční, protože máme k dispozici výměnné nástavce na jeho rameno. Kromě lopaty a drapáku můžeme využít mulčovač a sekačku, ale stroj může sloužit i jako podbíječka kolejí, dále je možné použít hydraulické bourací kladivo, zhutňovač štěrku a hydrostatický magnet využívaný při nakládce drobného kovového odpadu.“ doplnil Šetina.

Čtěte také:
Fotoknihu věnoval důlním mašinám
Házenkářky musely na šachtu

Jednou z mnoha dalších činností, které úsek zajišťuje, jsou opravy pojezdových drah pro jeřáby, ale také pro skládkové stroje, které se rovněž pohybují po kolejích. Ty však mají jiný rozchod než klasické železniční koleje a stroj tak může zaměstnancům úseku pomáhat při jejich opravě. Rypadlo v zimních měsících zajišťuje také čištění vozů převážejících elektrárenský popílek. „Nejčastěji, a to asi v devadesáti procentech, využíváme bagr s drapákem na nabírání a úklid štěrku a mouru, případně s úzkou modiikací na jeho vybírání z kolejiště. Někdy se za pomoci rypadla mohou řešit i mimořádné události v dopravě, třeba při vyšinutí kolejových vozidel,“ vysvětlil zástupce vedoucího úseku.

První bagr Liebherr pořídili v traťovém hospodářství v roce 2003, v následujících letech jejich počet vzrostl na čtyři. „Jedná se vlastně o poslední stroje tohoto typu, které se pro traťové hospodářství nakupovaly. Jejich životnost se udává deset let. Výrobce přitom tvrdí, že se nevyplatí dělat na nich generální opravy,“ připomněl Šetina s tím, že hlavním důvodem je nedostatek náhradních dílů a také nepřetržitý konstrukční vývoj jednotlivých strojů.

Ještě začátkem letošního roku byly všechny čtyři bagry Liebherr v provozu, u nejstaršího se ovšem vyskytla porucha. Oprava prasklého bloku motoru by byla tak nákladná, že se ukázalo jako mnohem snazší vyřadit stroj z provozu a koupit nový. „Vypisovali jsme standardní výběrové řízení, do kterého se přihlásili tři výrobci. Všechny nabízené stroje jsme měli možnost si vyzkoušet a nakonec jsme se rozhodli pro dvoucestné rypadlo Liebherr, které pro nás formou inančního leasingu pořídila společnost Servis Leasing,“ doplnil Ondřej Kos, vedoucí kolejovédopravy Coal Services.

Mohlo by vás zajímat:
VIDEO: Znáte toto unikátní hornické muzeum?
Chrání banky klima nebo své zisky?
Strojaři se předháněli v dodávkách pro doly