Stodenní okamžitý program Zelených na ochranu klimatu představili kandidátka na kancléřku a předsedkyně strany Zelených Annalena Baerbocková a spolupředseda Robert Habeck. Cílem je podle nich vytvořit v Německu v příštích deseti letech „prosperitu šetrnou ke klimatu“.
„Abychom už neztráceli čas, chceme okamžitě zahájit komplexní program s konkrétními legislativními iniciativami, které dají nový impuls, zajistí rychlé úspory a nastaví důležitý směr,“ řekla Baerbocková. „Přijmeme největší balíček na ochranu klimatu, jaký kdy kabinet přijal.“ Řekla, že jde o „historickou příležitost“ využít příští desetiletí k vybudování prosperity šetrné ke klimatu pro budoucí generace.
Čtěte také:
Rakousko a Německo jsou laboratoře ekoprůšvihu
Němci směřují k energetické závislosti
Podle zelených jsou trhy budoucnosti klimaticky neutrální. Zelení chtějí například výrazně urychlit rozvoj větrné a solární energie – obnovitelné zdroje by musely vzrůst trojnásobně. Za vlády Zelených má být také ukončení těžby uhlí posunuto na rok 2030 – dosud se počítalo nejpozději s rokem 2038. Ve federálním rozpočtu na rok 2022 se počítá s navýšením investic do železnice, veřejné dopravy a cyklistiky, napsal server msn.com.
V případě účasti ve vládě chtějí Zelení rovněž vytvořit nové ministerstvo pro ochranu klimatu s právem veta. To by mělo zabránit přijímání zákonů, které nejsou v souladu s Pařížskou dohodou o klimatu. Baerbocková a Habeck to považují za hlavní bod „programu okamžité ochrany klimatu“. Kromě toho by se podle nich měla každý týden scházet „klimatická pracovní skupina“ německé vlády.
Podle Habecka by bylo zbytečné, aby Zelení byli ve vládě, která by jednoznačně nesměřovala k 1,5 stupňům. Podle Pařížské dohody o klimatu má být globální oteplování omezeno na méně než dva stupně v porovnání s předindustriální érou a má být vyvinuto veškeré úsilí, aby se zastavil nárůst teploty, který je již nyní na úrovni 1,5 stupně.
Kritika od aktivistů i průmyslu
Expertka Greenpeace na klima Lisa Göldnerová považuje za nepochopitelné, proč se v programu ekologické nouze nezmiňuje největší páka v odvětví dopravy. „Abychom skutečně omezili nárůst teploty na 1,5 stupně, neměly by být od roku 2025 povoleny žádné další spalovací motory.“
Zástupci průmyslu program rovněž ostře kritizují. „Podniky mají být podle Zelených k nezbytným vysokým investicím v Německu přivedeny bičem, ale bez cukru. To bude znamenat, že se Německo jako místo výroby ještě více prodraží,“ uvedl Jörg Rothermel z Německého svazu chemického průmyslu (VCI).