Nižší emise za každou cenu?

Praha a Středočeský kraj se rozhodly, že kvůli snížení emisí budou na trasách mezi hlavním městem a Brandýsem na Labem a Kostelcem nad Labem jezdit trolejbusy. Vybudování dvou trolejbusových linek bude přitom stát skoro miliardu korun. Má to smysl?

Z Prahy do Brandýsa nad Labem a z Prahy do Kostelce nad Labem by od roku 2025 měly jezdit místo autobusů trolejbusy (například zde). Na první pohled se to samozřejmě vypadá jako dobrý nápad, jak snižovat emise a hluk. Otázkou je, zda je to tak opravdu. Již pohled na investiční náklady vysílá varovné signály. Opravdu stojí emise z autobusů na dvou příměstských linkách za tři čtvrtě miliardy korun?

Čtěte také:
Česká energetika je v rukou Merkelové a Putina
Nový blok Dukovan získal povolení od Drábové

S emisemi CO2 je to zjevně čím dál víc jako s takzvaným Americkým broukem. Tedy mandelinkou bramborovou, jejíž sběr na polích byl v padesátých letech vydáván za nekompromisní úder americkým imperialistům. Zřejmě nějak podobně uvažují zastupitelé Prahy a Středočeského kraje, kteří se rozhodli proti emisím CO2 rázně zakročit a nechat postavit infrastrukturu pro dvě trolejbusové linky. Ty by nahradily nynější autobusové spojení.

Cílem elektrifikace je zlepšit stav životního prostředí, kdy budou naftové autobusy nahrazeny bateriovými trolejbusy. Nezatěžují okolí žádnými emisemi, jsou tiché, a tím zlepšují životní prostředí místním i cestujícím. Mají také mnohem delší životnost než běžné autobusy,“ říká k tomu náměstek primátora pro oblast dopravy Adam Scheinherr (zde).

Na obou linkách mají být nasazeny takzvané parciální trolejbusy (zde), které mohou odebírat elektřinu z troleje, nebo z vezených baterií. I přesto má být asi 70 procent trasy z Prahy do Brandýsa vybaveno trolejí. V případě druhé linky to má být 50 až 88 procentech trasy. Ve vesnicích se proto objeví sloupy nesoucí troleje, což je na venkově zcela nový a cizorodý prvek, jehož instalace nebude prosta problémů.

Jak zdrcující úder emisím trolejbusy ve skutečnosti zasadí, naznačují dopravní fakta. „Než začala oprava nadjezdu v sousedních Měšicích a samozřejmě před kovidem – projíždělo naší obcí do 10 tisíc aut ve všední den a zhruba polovina v sobotu a v neděli. Autobusů linky 377 ve všední den stovka,“ popsal nám Jiří Falek, starosta obce Mratín. Ta leží na trase do Kostelce nad Labem, kudy by měl po 17kilometrové trase nynější linky autobusu 377 za 385 milionů jezdit trolejbus. Trasa do Brandýsa nad Labem, která měří 21 kilometrů, má přijít na 566 milionů.

Případná úspěšná žádost o evropskou dotaci ve výši 70 procent by náklady snížila na necelých 200 milionů. Nabízí se však otázka, zda v době, kdy český dluh překročil dva biliony korun a dále rychle roste tak, že na to upozornila i ratingová agentura Moody´s (zde), by nebylo rozumnější podobné investice s mizivým efektem odložit na finančně příznivější časy.

Stejně tak by vzhledem k dramaticky rostoucím cenám emisních povolenek, které děsí energetiku i průmysl, byla na místě debata, zda chceme opravdu snižovat emise za každou cenu. Bylo by férové, kdyby politici lidem začali konečně přiznávat, kolik je bude hon na emise stát. To se bohužel zatím téměř neděje. Stejně tak se nemluví o tom, že překotné zelenání ohrožuje miliony pracovních míst i stabilní a spolehlivé dodávky elektřiny a tepla.