
Společnost OKD mění motor těžního stroje v severní části Dolu ČSM ve Stonavě na Karvinsku za kompletně opravený. Jeho část vážící 14 tun včera vytáhl jeřáb z kamionu do desátého patra těžní věže, kde se instaluje. ČTK to řekla mluvčí OKD Barbora Černá Dvořáková.
Těžní stroj v 70 metrů vysoké železobetonové těžní věži Dolu ČSM-Sever má na desátém patře instalovány dva stejnosměrné motory o jednotlivém výkonu 1800 kilowattů a váze 44 tun, které na povrch dopravují uhlí z přibližně kilometrové hloubky. „Jde o zcela nepostradatelnou součást dopravní infrastruktury dolu, proto si nemůžeme dovolit riskovat výpadek a musíme motory navzdory blížícímu se konci těžby vyměnit,“ uvedl už dříve vedoucí provozu elektrifikace OKD Ivan Kotula. Během zhruba čtrnáctidenní výměny motoru se uhlí z podzemí dopravuje druhým skipovým těžním zařízením v severní lokalitě.
Před 130 lety zahynulo na Karvinsku při důlních explozích 235 lidí
Motor číslo 2 firma po generální opravě vyměnila už loni, nyní přišel na řadu motor číslo 1. Výměna motoru bude stát firmu deset milionů korun. Původní motor se o dopravu vytěženého uhlí s hlušinou na povrch staral od roku 1972. Hlavní mechanik OKD Antonín Míra uvedl, že motory jsou v chodu při průměrném provozu 12 hodin denně, čili celkem za déle než půlstoletí více než 200.000 hodin, a už se tak značně opotřebovaly.
OKD je jediným producentem černého uhlí v Česku. V minulých letech ale firma těžbu ve většině dolů ukončila, protože se dlouhodobě nevyplácela. Těží už jen v Dole ČSM, kde OKD plánuje ukončení těžby na přelomu let 2025 a 2026. Poté bude zhruba tři roky provádět technickou likvidaci dolu a připravuje se také na případné další podnikání v oblasti výroby uhelných směsí a zelené energie. OKD zaměstnává přibližně 3300 lidí. Vlastníkem firmy je prostřednictvím společnosti Prisko stát.