Doba čtení:1 m, 54 s
Těžební důl Profen společnosti MIBRAG. Foto: MIBRAG
Těžební důl Profen společnosti MIBRAG. Foto: MIBRAG

Protikorupční policie po dvou letech vyšetřování v minulých dnech odložila kauzu nákupu a prodeje německé důlní firmy Mibrag, v níž figurovaly společnosti ČEZ a J&T resp. EPH Daniela Křetínského. Prověřovala ji na základě trestního oznámení Nadačního fondu proti korupci. Podle jeho analýzy šlo o nevýhodnou transakci, na níž ČEZ mohl prodělat miliardy korun. Napsal na svých webových stránkách týdeník Respekt. V současnosti se ČEZ i Křetínského EPH zajímají o jiné německé doly, které spolu s dalšími aktivy nabízí k prodeji švédský státní koncern Vattenfall.

„Dospěli jsme k závěru, že ve věci nejde o podezření z trestného činu,“ řekl na dotaz Respektu mluvčí protikorupčního útvaru Jaroslav Ibehej.

ČEZ si Mibrag v roce 2009 koupil napůl s finančníky ze skupiny J&T, později podíl přešel do jimi založeného holdingu EPH vedeného Danielem Křetínským. Za svoji půlku dal polostátní ČEZ celkem 206 milionů eur (zhruba 5,5 miliardy Kč). Za dva roky později si svou investici rozmyslel a svoji polovinu EPH levně odprodal, jen za 130 milionů eur (asi 3,2 miliardy Kč). Zlevnění umožnilo hlavně podezřelé účetní přecenění podílu ČEZ v dolech těsně před prodejem.

Celková škoda z obchodu pro polostátní ČEZ tak mohla vyšplhat až na částku kolem 2,5 miliardy korun, zatímco EPH mělo podobnou částku na celé akci vydělat. Policie odložení kauzy vysvětlila na celkem 63 stranách a staví v něm hlavně na posudku ceny za Mibrag, který si zadala u oceňovacího ústavu Vysoké školy báňské v Ostravě.

Zajímavostí, která z rozsáhlého policejního pátrání, při kterém byla vyslechnuta více než desítka svědků včetně exšéfa ČEZ Martina Romana či Daniela Křetínského, vyplynula, je podle Respektu jistá ztráta paměti na straně státní firmy. Nikdo z vedení ČEZ si totiž nemohl vzpomenout, kdo vlastně s nápadem na společnou nabídku koupě Mibragu s finančníky kolem Křetínského a J&T přišel.

Původně šly obě firmy do tendru samostatně, ČEZ navíc s mnohem nižší nabídkou než J&T. Je tedy otázka, zda by J&T případně vůbec byla schopna sama obchod dokončit a profinancovat. Křetínský si ale vzpomněl, že obchod dojednal s tehdejším šéfem fúzí a akvizic ČEZ Vladimírem Schmalzem a manažerem Alanem Svobodou. Zároveň popřel, že by nebyli schopni bez ČEZ Mibrag koupit.