Doba čtení:2 m, 1 s
„Chce unie autoritativním způsobem rozhodovat o tom, jakými vozidly budou Poláci jezdit a zda v Polsku porostou ceny energií? Polská vláda nepřipustí diktát Bruselu,“ napsala na Twitteru polská ministryně klimatu Anna Moskwová. Foto: wikipedia.org

Polská vláda podala čtyři stížnosti na politiku EU v oblasti klimatu, označila je za „autoritářské“ a zavázala se, že „nepřipustí diktát Bruselu“. Tři nové případy podané Soudnímu dvoru Evropské unie (SDEU) se týkají zákazu registrace nových vozidel s vnitřním spalováním po roce 2035, zvýšení cíle EU na snížení emisí skleníkových plynů a snížení bezplatných emisních povolenek v rámci systému EU pro obchodování s emisemi (ETS).

Následují tak další stížnost podanou minulý týden proti pravidlům EU o využívání půdy, změnách využívání půdy a lesnictví (LULUCF), která podle Polska porušuje kompetence členských států, napsal server notesfompoland.com.

„Chce unie autoritativním způsobem rozhodovat o tom, jakými vozidly budou Poláci jezdit a zda v Polsku porostou ceny energií? Polská vláda nepřipustí diktát Bruselu,“ napsala na Twitteru ministryně klimatu Anna Moskwová.

Současná polská národně-konzervativní vláda pravidelně kritizuje politiku EU v oblasti klimatu a životního prostředí. Šéf vládnoucí strany Jarosław Kaczyński je označil za „šílenství a teorie bez důkazů“ a „zelený komunismus“.

Polsko nabídlo odkup uhelných elektráren

„Na každé radě EU jsme byli proti a hlasovali jsme jako vláda proti každému jednotlivému dokumentu v balíčku Fit for 55,“ řekl Moskwová s odkazem na program EU snížit emise do roku 2030 alespoň o 55 %. „Není žádným tajemstvím, že jsme byli proti celému balíčku, jsme proti rostoucím klimatickým ambicím a způsobu, jakým jsou tyto snahy prováděny a vnucovány členským zemím,“ dodala.

Polsko bylo v březnu jediným členským státem, který se postavil proti zavedení zákazu prodeje nových benzinových a naftových vozů od roku 2035. „V našem případě je zákaz spalovacích motorů absolutně v rozporu s klimatickou politikou, protože v krátkodobém horizontu povede ke zvýšení spotřeby uhlí, pokud chceme zvýšit výrobu elektřiny pro pohon elektrických vozidel,“ řekla Moskwová.

Na dotaz ohledně ostatních stížností Moskwa odpověděla, že Polsko většinu z nich napadá ze stejných důvodů jako zákaz prodeje spalovacích aut.

Jednou z politik EU, proti které Polsko nesouhlasí, jsou změny v ETS, které stanoví, že sektory, na které se systém již vztahuje, budou muset do roku 2030 snížit své emise skleníkových plynů o 62 % ve srovnání s úrovněmi z roku 2005. Reforma také počítá s postupným vyřazováním bezplatných emisních povolenek v letech 2026 až 2034.

Close

Generic selectors
Pouze přesná schoda
Hledat v titulcích
Hledat v obsahu
Post Type Selectors
Hledat pouze v kategorii
Energetická bezpečnost
Komentáře
Rozhovor
Videa
Z domova
Zajímavosti
Ze světa