Doba čtení:1 m, 46 s
Bez rýpadel řady KU 300 by se těžba uhlí v DB neobešla. Foto: SD

V posledních letech probíhá v Dolech Bílina postupná modernizace a rekonstrukce šesti zde nasazených kolesových rýpadel řady KU 300. Zvýšení výkonu, osazení frekvenčními měniči, repase kulové dráhy nebo nové housenice – to jsou základní položky modernizací realizovaných dceřinou společností PRODECO. Zatím posledním takto modernizovaným velkostrojem bylo KU 300.30/K 91, které se v plánovaném termínu 25. září mohlo opět vrátit do nepřetržitého provozu.

Celkem 44 vyrobených kusů činí z KU 300 nejrozšířenější tuzemské rýpadlo. Jeho výroba probíhala v letech 1965 až 1993 v Uničovských strojírnách (dnes UNEX). V Severočeských dolech je aktuálně nasazeno 10 rýpadel KU 300 (4 na DNT, 6 na DB), napsaly Hornické listy.

KU 300.30/K 91 bylo vyrobeno v roce 1982 a je v pořadí již čtvrtým rýpadlem, které na montážním místě v Bílině prošlo modernizací. Zahájena byla v březnu letošního roku, kdy rýpadlo dojelo z místa nasazení v lomu až na montážní místo. Po demontáži a odstrojení celého stroje začala montáž nových a repasovaných dílů včetně instalace repasované kulové dráhy s novými koulemi, nebo nového zadního kolesového výložníku. KU 300.30/K 91 získalo také nové pohony dopravní linky řízené frekvenčními měniči umožňujícími plynulé regulování rychlosti dopravních pásů.

Čtěte také:
Na Den horníků v Sokolově dorazili i aktivisté
V Bílině oslavili Den horníků

Zhruba půlroční modernizace byla dokončena v plánovaném termínu 25. září. Ve středu 27. září, kdy na DB probíhala plánovaná preventivní odstávka technologie, započal transport rýpadla z montážního místa zpátky do lomu. Upravená zhruba 2,5km trasa vedla přes tři uhelné odtahy a vedení vysokého napětí až do jižní části uhelného lomu, kde u uzlu PVZ zahájilo modernizované rýpadlo těžbu 4. října. Montážní místo však na dlouho neosiří. Hned od října tady začíná montáž nového pásového vozu PV 2 500 P. A na jaře 2018 se počítá s modernizací dalšího rýpadla – KU 300.8/K 68, která opět bude v režii PRODECO.

Mohlo by vás zajímat:
VIDEO: Jak se baví bagry po práci
VIDEO: Sci-fi bagr z Jižní Koreje
Služební auto obra Koloděje