Doba čtení:2 m, 30 s
Podle rozhodnutí Městského soudu v Praze nemá společnost ČEZ Prodej nárok na více než miliardu korun od Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) za objednanou, ale neodebranou elektřinu v roce 2010. Foto: wikipedia.org Dezidor

Společnost ČEZ Prodej nemá nárok na více než miliardu korun od Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) za objednanou, ale neodebranou elektřinu v roce 2010. Rozhodl o tom Městský soud v Praze, když zamítl žalobu energetické firmy.

Soud sice uznal, že ČEZ Prodej byl poškozen, „jsou tu ale okolnosti vylučující odpovědnost za škodu, protože došlo ke změně zákona,“ uvedla soudkyně Růžena Kučerová. Ta tak potvrdila svůj dřívější rozsudek, který vynesla již před čtyřmi roky, uvedly Hospodářské noviny.

Čtěte také:
Elektrárny vyrábějí 80x víc než před sto lety
Dostavba Dukovan rozděluje veřejnost

Verdikt posléze otočil vrchní soud. A Nejvyšší soud loni vše zrušil a rozhodl, že soudy musí případ znovu projednat. Pro SŽDC je to vítaný verdikt, který jí může výrazně vylepšit hospodaření. Peníze již zaplatila právě na základě pravomocného rozhodnutí vrchního soudu z roku 2015. Včetně úroků to bylo 1,14 miliardy korun. Ty by nyní měla dostat zpět. „Jsme rádi, že se soud přiklonil k naší argumentaci,“ uvedla mluvčí SŽDC Radka Pistoriusová.

Podle ČEZ Prodej ale spor nekončí, protože se opět odvolá. A firma tak nemíní uvedenou sumu dobrovolně vrátit. „Bez ohledu na výrok Městského soudu v Praze jsme i nadále přesvědčeni, že náš požadavek na náhradu škody je oprávněný, tedy že plnění SŽDC na základě pravomocného rozhodnutí Vrchního soudu v Praze bylo po právu,“ uvedl mluvčí Skupiny ČEZ Ladislav Kříž.

Příběh začal v prosinci 2008, kdy SŽDC uzavřela tříletou zakázku na dodávku elektřiny pro všechny dopravce na dráze takřka za tři miliardy korun ročně. Podle tehdy platného energetického zákona totiž dopravci nemohli kupovat elektřinu přímo, ale museli ji odebírat od správce kolejí.V polovině roku 2009 se zákon změnil a dopravci si mohli vybrat, od koho si elektřinu nakoupí. A SŽDC byla povinna jim na to poskytnout svoji síť.

Protože elektřina zlevňovala, dopravci – především České dráhy – toho okamžitě využili a nakoupili si elektřinu znovu od ČEZ. Ale tentokrát bez prostředníka. Zatímco SŽDC ji v prosinci 2008 nakoupila na tři roky dopředu v průměru za 2000 korun za megawatthodinu, České dráhy platily o plnou třetinu méně, 1386 korun za MWh.

SŽDC tak v roce 2010 odebrala a zaplatila místo nasmlouvaných 1,5 milionu pouhých 40 tisíc MWh proudu. ČEZ Prodej dal proto případ k soudu a škodu v roce 2010 vyčíslil na 805 milionů korun. Došel k ní tak, že spočítal rozdíl, který by vydělal, kdyby prodal proud za původně domluvené ceny.

U soudů je ještě takřka identický spor, tentokrát za neodebranou elektřinu v roce 2011. ČEZ Prodej v tomto případě svůj ušlý zisk vyčíslil na 858 milionů korun, o případu má Městský soud v Praze jednat koncem srpna. Dá se očekávat, že by mohl padnout stejný verdikt.

Mohlo by vás zajímat:
Motor, ze kterého jde strach
Revoluce v lomech: Náklaďáky bez řidičů
Caterpillar představil osm novinek