Doba čtení:1 m, 40 s
Když se kvůli zavedení trolejbusů musí vykácet aleje podél silnic, dá se mluvit o nějaké ekologii či o omezování emisí oxidu uhličitého? Ilustrační foto: ŘSD

Ne všechny nápady, o kterých se tvrdí, že poslouží snižování emisí oxidu uhličitého, jsou opravdu smysluplné. Ne vždy se je však podaří zastavit.

Zavedení parciálních trolejbusů na linky z Prahy do Kostelce nad Labem a do Brandýsa nad Labem minulé vedení Středočeského kraje prezentovalo jako „klimatický“ projekt (zde). O náklady ve výši jedné miliardy se měl kraj podělit s Prahou a předpokládalo se, že asi tři čtvrtiny částky uhradí Brusel. Kromě samotných parciálních trolejbusů bylo potřeba mezi obcemi a v obcích postavit ve třicetimetrových vzdálenostech sloupy pro troleje. Sloupům a trolejím by padly za oběť aleje podél silnic a zemědělci by po dotčených silnicích přepravovat velkou techniku, ani z nich s ní vjíždět na svá pole.

Čtěte také:
Polsko nepřeruší těžbu v Turowě
Čína loni spustila více uhelných elektráren než zbytek světa

Samotné kácení stromořadí podél silnic rovnou zpochybňovalo „klimatické“ zdůvodnění celé operace. Vždyť přeci stromy přirozeně ukládají oxid uhličitý, okolo kterého se celý klimatismus točí. Čili kácet stromy ve jménu klimatu by byl ukázkový nesmysl. O tom, o kolik by se za miliardu skutečně snížily emise CO2 by se dalo dlouho diskutovat… Naštěstí se inciativě starostů v dotčených obcích podařilo dosáhnout jednání s novým vedením kraje. Jejich postoj podpořila i petice, kterou podepisovali lidé z obcí, přes které mělo vést trolejové vedení.

Nové krajské vedení posléze začalo k projektu přistupovat opatrněji, až nakonec krajské zastupitelstvo celý projekt teď v říjnu jednomyslně zrušilo (zde a zde). Osvědčilo tím zdravý rozum a také statečnost, protože proti projektům zaštítěným „bojem pro CO2“ si již dost lidé netroufá pozdvihnout hlas.

Celý příběh však upozorňuje na to, že ve jménu „boje za klima“ se budou objevovat nejrůznější nesmyslné projekty s odůvodněním, že se to přeci musí, případně že je zaplatí Brusel. Příklad ze Středočeského kraje ukazuje, že se proti nim dá bránit.