Timmermans vzal najednou na milost plyn

Zemní plyn by měl v EU pomoci s přechodem k elektromobilitě a k vodíku. Do Bruselu zjevně prosáklo několik negativních faktů o elektromobilech. Takže se tam chystají k mohutnému „přešaltování“. Vyznat se v tom však nemůžou ani výrobci aut, ani lidé, kteří si je kupují.

Dlouholetý funkcionář EU Franz Timmermans podle informací portálu Autojournal.cz (zde) připustil, že stlačený zemní plyn (CNG) významně pomůže v přechodu k bezemisní autodopravě, což je jeden z cílů EU. Dosud jej však měly členské země dosáhnout rychlým přechodem na elektromobily. Bez ohledu na upozornění o nepřipravenosti infrastruktury i na nepraktičnost většiny elektromobilů pro jízdy na větší vzdálenosti. Bez ohledu na to, že tento typ vozů nelze v žádném případě označit za bezemisní, nebo uhlíkově neutrální.

Čtěte také:
Co dostáváme za drahou elektřinu?
Emise z energetiky klesají, z dopravy naopak rostou

Nyní se zdá, že po letech zoufalého upozorňování a vysvětlování se podařilo pana Timmermanse, který má zelenou budoucnost EU na starosti, seznámit s reálným stavem věcí. Výsledkem je jeho zcela nečekaná podpora pro další možnosti pohonu. V první řadě CNG, cílově vodík. CNG má mít asi o 30 procent nižší emise oxidu uhličitého, než benzín či nafta. Je otázkou, zda tento údaj zahrnuje i emise z těžby, po jejichž započtení emituje zemní plyn zhruba tolik CO2, jako uhlí. Což je údaj, který má EU k dispozici minimálně od roku 2015. Ale nechme teď emise stranou.

Unijní tlak na automobilky, aby se pustily do elektroaut byl v posledních letech enormní. A protože vysvětlování fyzikálních zákonů a současných technologických možností nepomáhalo, automobilky se přizpůsobily. Začaly hlásit miliardy eur, jež směřují do vývoje elektrických vozidel. Začaly nakupovat baterie v Asii, tamní producenti zvedli objednávky pro těžbu potřebných kovů v Africe, nebo Jižní Americe. Jenže najednou bum! Ono bude možné také použít CNG a pak vodík! Emisní limity jsou sice počítané na celé prodávané portfolio té které značky, ale jestli je úspora CO2 u CNG opravdu 30 procent, bude to určitá pomoc. To jistě. Ale zase ne tak velká, jak to na první pohled vypadalo.

Možná také po té možnosti už nikdo nesáhne, protože pohroužení do elektromobility je už tak velké, že úkrok k plynu by nedával smysl. Pokud na něj tedy EU nevyhlásí nějaké zvláštní dotace. To by mohlo situaci ještě změnit. Uvidíme.

Jednu věc však vidíme rovnou. Slušně se jí říká třeba zbrklost a umanutost. Nebo dogmatičnost. A týká se toho, jak se v Bruselu rozhoduje o životech 450 milionů lidí.