Už čtvrtým rokem se na velkostrojích v těžebních společnostech skupiny Sev.en používají nové korečky se speciálně tvarovanými zuby z odolnějšího materiálu. Protože se v provozu osvědčily, počítá se s jejich nasazením i na dalším stroji letos na jaře.
„Korečky vznikly ve spolupráci s výrobcem společností Renomag před několika lety. Řešili jsme problém obtížné rozpojitelnosti těžených materiálů. V lokalitě ČSA to bylo na úseku uhlí v oblasti styku uhelné sloje s podložím, v lomu Vršany se s tímto problémem potýkali na skrývce,“ vysvětlil hlavní mechanik těžebních společností Lubomír Donát. První koreček s výměnnými zuby ESCO byl na zkoušku nasazen na uhelný velkostroj KU300/ K86 v lomu ČSA v březnu 2019, v květnu bylo dvanácti novými korečky osazeno celé koleso.
Druhým velkostrojem KU300 osazeným novými korečky bylo kolesové rypadlo K73. Na skrývce má korečky opatřené zuby ESCO, případně břity rypadlo KU800/K84 v lomu Vršany, které se velmi často pohybuje v takzvaných tvrdých polohách. V loňském roce dostalo nové korečky i uhelné rypadlo KU300/K85 v lomu Vršany. „Nový koreček je vyroben s použitím konstrukčních materiálů s lepšími mechanickými vlastnostmi (Strenx, Hardox) a je osazen zuby ESCO. Výhodou korečku je vyšší pevnost, další výhody přináší konstrukční řešení. Způsob uchycení zubů je pevnější a přesnější, takže jsou v optimálním řezném úhlu. Zub svým tělem chrání úchyt. Koreček lépe zvládá rozpojování materiálů, a to i abrazivních a obtížně rozpojitelných,“ popsal Roman Hradský, specialista útvaru hlavního mechanika.
Zuby ESCO jsou sice dražší než dříve používané typy, ale z provozního sledování vyplývá, že vydrží výrazně déle. Jejich větší odolnost a schopnost těžit i tvrdší materiál má vliv i na úsporu energie. Provozní zkoušky ukázaly, že s novými korečky a zuby má velkostroj až o 20 % nižší spotřebu na pohonu kolesa a dochází i k nižšímu zatížení konstrukce stroje. K nesporným výhodám nových zubů patří také jejich snadnější, rychlejší a bezpečnější výměna. „Po zkušenostech z provozu plánujeme v prvním čtvrtletí letošního roku osadit novými korečky koleso rypadla KU300/K107 ve Vršanech a podle postupu těžeb v budoucnu se nebráníme použít nové korečky také na dalších strojích,“ uzavřel Lubomír Donát.