Doba čtení:1 m, 57 s
V loňském roce dostalo nové korečky i uhelné rypadlo KU300/K85 v lomu Vršany. Ilustrační foto: Vršanská uhelná

Už čtvrtým rokem se na velkostrojích v těžebních společnostech skupiny Sev.en používají nové korečky se speciálně tvarovanými zuby z odolnějšího materiálu. Protože se v provozu osvědčily, počítá se s jejich nasazením i na dalším stroji letos na jaře.

Korečky vznikly ve spolupráci s výrobcem společností Renomag před několika lety. Řešili jsme problém obtížné rozpojitelnosti těžených materiálů. V lokalitě ČSA to bylo na úseku uhlí v oblasti styku uhelné sloje s podložím, v lomu Vršany se s tímto problémem potýkali na skrývce,“ vysvětlil hlavní mechanik těžebních společností Lubomír Donát. První koreček s výměnnými zuby ESCO byl na zkoušku nasazen na uhelný velkostroj KU300/ K86 v lomu ČSA v březnu 2019, v květnu bylo dvanácti novými korečky osazeno celé koleso.

Zlevnění energií brzdí drahé povolenky

Druhým velkostrojem KU300 osazeným novými korečky bylo kolesové rypadlo K73. Na skrývce má korečky opatřené zuby ESCO, případně břity rypadlo KU800/K84 v lomu Vršany, které se velmi často pohybuje v takzvaných tvrdých polohách. V loňském roce dostalo nové korečky i uhelné rypadlo KU300/K85 v lomu Vršany. „Nový koreček je vyroben s použitím  konstrukčních materiálů s lepšími mechanickými vlastnostmi (Strenx, Hardox) a je osazen zuby ESCO. Výhodou korečku je vyšší pevnost, další výhody přináší konstrukční řešení. Způsob uchycení zubů je pevnější a přesnější, takže jsou v optimálním řezném úhlu. Zub svým tělem chrání úchyt. Koreček lépe zvládá rozpojování materiálů, a to i abrazivních a obtížně rozpojitelných,“ popsal Roman Hradský, specialista útvaru hlavního mechanika.

Mlžné dělo pomůže proti prachu a ušetří vodu

Zuby ESCO jsou sice dražší než dříve používané typy, ale z provozního sledování vyplývá, že vydrží výrazně déle. Jejich větší odolnost a schopnost těžit i tvrdší materiál má vliv i na úsporu energie. Provozní zkoušky ukázaly, že s novými korečky a zuby má velkostroj až o 20 % nižší spotřebu na pohonu kolesa a dochází i k nižšímu zatížení konstrukce stroje. K nesporným výhodám nových zubů patří také jejich snadnější, rychlejší a bezpečnější výměna. „Po zkušenostech z provozu plánujeme v prvním čtvrtletí letošního roku osadit novými korečky koleso rypadla KU300/K107 ve Vršanech a podle postupu těžeb v budoucnu se nebráníme použít nové korečky také na dalších strojích,“ uzavřel Lubomír Donát.