Doba čtení:3 m, 30 s

V Česku nikdo nemá generální oprávnění na sdělování jediných pravdivých informací o klimatické změně. Objevila se snaha to změnit. Vznikne nový úřad, nebo dostane ministerstvo životního prostředí nové pravomoci?

Když neumíme lidi přesvědčit o svých názorech a máme moc, jiné názory jednoduše zakážeme. Právě tak se uvažuje v totalitních režimech. A teď už i v České republice. Jako by nestačila naše historická zkušenost s Úřadem pro tisk a informace, nebo ještě před tím s Ústředím tiskové dozorčí služby při Tiskovém odboru Předsednictva ministerské rady. Jak jinak si vysvětlit konstatování, ve shrnutí semináře „Evropská klimatická a energetická politika – informace a dezinformace“ že „v českém prostředí chybí ownership – a stejně tak i leadership – témat změny klimatu a jejích dopadů, které jsou přitom pro efektivní komunikaci nezbytné. Jednotná komunikační strategie navíc schází i na úrovni státní správy.“ Ownership se z angličtiny překládá jako vlastnictví. Čili v tomto případě jde o „vlastnictví“ tématu klimatické změny, zřejmě ve smyslu jediné autority.

Jestli se vám to zdá málo varující, posuďte i tyhle věty: „V České republice neexistuje centrální místo, které by informovalo o cílech a závazcích ČR v oblasti klimatu a komunikovalo o plusech i minusech připravovaných změn a nadcházející transformace – a to zejména jazykem srozumitelným co nejširší skupině obyvatel. To by pomohlo ukázat, že Green Deal (médii až mytizovaný) může být i v českém prostředí real deal“. Jak je to dlouho, co vláda zrušila funkci vládního zmocněnce pro oblast médií a dezinformací (Michal Klíma) a prozatím upustila od stamilionového programu na podporu médií, která uzná jako pravdivá?

Zákaz kotlů ukazuje bezvýchodnost situace

A ještě jedna citace ze závěrů dokumentu, který po semináři sestavili jeho pořadatelé: „Kromě posílení strategické komunikace a s tím spojeného navýšení kapacit státní správy zahrnovala doporučení účastníků workshopu i výzvu k větší proaktivitě všech zapojených aktérů – ať už se jedná o státní správu, politiky, média, akademii, neziskový sektor, ale i sektor umění a kultury.“ Seminář uspořádal Klimatým Asociace pro mezinárodní otázky (AMO), Progresivní analytické centrum, Progresivní aliance socialistů a demokratů (S&D) a Piráti za účasti europoslankyně Radky Maxové a europoslance Mikuláše Peksy. Celý dokument si můžete přečíst (zde).

A proč, že takový úřad Česko potřebuje? Protože dezinformace. „Vytržením jinak správných a přesných dat z kontextu lze vytvořit zcela opačné tvrzení, než původně data samotná autorizují,“ uvádí shrnutí. Nezmiňuje se však již o tom, že právě tohle je standardní komunikační technikou Zelené fronty, či chcete-li klimatického tábora.

Nejkřiklavěji je to vidět na zcela běžném zaměňování instalovaného výkonu za dodaný výkon. Pro fungování energetiky, hospodářství i domácností je přitom rozhodující ten dodaný. Který je v případě fotovoltaiky v noci roven nule, za bezvětří či slabého větru je pak roven nule v případě větrných elektráren. Nejviditelnější je to v zimě, kdy není výjimkou 10 či 14 dnů, kdy tyto zdroje nedodají do sítě vůbec žádnou elektřinu. Což je nepopiratelný fakt, který však Zelená fronta nesděluje, nebo jej bagatelizuje s odkazem na dovoz elektřiny z okolních států. Ty však v té době budou mít stejný problém. Bateriová záloha pro Česko na tuto dobu by přitom při nynějších cenách vyšla přibližně na 40 bilionů korun. Což je informace, kterou v žádném „zeleném“ materiálu nenajdete. (Opravdu 40 bilionů korun, počítáno podle ceny nejnovějšího bateriového úložiště společnosti SUAS.)

Smutný: Povolenky můžou položit českou energetiku

Přesto, že si dezinformací, které sami šíří, musí být klimatičtí protagonisté vědomi, nijak jim to nebrání v dalších vývodech:

„Právě česká veřejnost jako celek má přitom znalosti o klimatické problematice spíše nízké, a to často i v poměrně základních pojmech. To ji činí snadněji manipulovatelnou selektivním vybíráním izolovaných dat.“ Což je formulace, zahrnující právě i logické otázky na to, kde se vezme elektřina ze slunce v noci a podobě. Jak svůdné je jiné názory zakázat…

Shodou okolností v pondělí 5. června přinesly Novinky.cz zprávu, že ministr pro místní rozvoj a místopředseda vlády pro digitalizaci Ivan Bartoš (Piráti) „představil novou metodiku pro zadávání on-line reklamy, která si klade za cíl zamezit dezinformačním webům získávat finance z reklam či dosáhnout na veřejné peníze“ (zde). Jenže, jak je vidět z výstupů semináře „Evropská klimatická a energetická politika – informace a dezinformace“ může se snadno stát údajným dezinformátorem i ten, kdo pravdivě popisuje slabiny překotné dekarbonizace energetiky a celého Green Dealu.

Close

Generic selectors
Pouze přesná schoda
Hledat v titulcích
Hledat v obsahu
Post Type Selectors
Hledat pouze v kategorii
Energetická bezpečnost
Komentáře
Rozhovor
Videa
Z domova
Zajímavosti
Ze světa