Němečtí ekologičtí aktivisté o víkendu obléhali novou uhelnou elektrárnu Datteln 4, která má být spuštěna v létě. Demonstranti podle dostupných informací pronikli k elektrárně tak, že vylomili vstupní bránu. Nová elektrárna je přitom považována za jednu z nejmodernějších svého druhu v Evropě.
Na místě bylo podle policie ze západoněmeckého Recklinghausenu na 120 lidí. Oblečeni byli v oranžových kombinézách, na obličeji měli masky a drželi transparenty s nápisy jako „Opusťte uhlí hned“ a „Vašich 20 let zisku místo naší budoucnosti“.
Čtěte také:
Německo spustí novou uhelnou elektrárnu
Aktivisté zranili policisty
Zhruba po devíti hodinách protest za účasti policie ukončili, nicméně pohrozili, že budou v demonstracích pokračovat. Skupina plánuje protesty podobné těm, které se loni uskutečnily u uhelného dolu Hambach blízko Kolína nad Rýnem, a chce zabránit připojení elektrárny do sítě.
Německá vláda se na začátku roku dohodla se spolkovými zeměmi na ukončení výroby elektrické energie z hnědého uhlí, konec je stanoven na rok 2038. Hnědouhelné elektrárny mají být postupně odpojovány od sítě, ale porúrská elektrárna Datteln 4 o výkonu 1100 megawattů má být naopak v létě uvedena do provozu, a to navzdory opačnému doporučení expertní uhelné komise.
Elektrárnu provozuje společnost Uniper. Té se podařilo získat povolení ke spuštění elektrárny výměnou za slib, že předčasně uzavře čtyři jiné elektrárny, které mají vysoké emise oxidu uhličitého, mnohem vyšší, než nová elektrárna, uvedla agentura DPA.
Černouhelná elektrárna Datteln 4 společnosti Uniper – monoblok s hrubým výkonem 1 100 MW a čistou účinností přes 45 procent – je nyní jedinou uhelnou elektrárnou ve výstavbě v západní Evropě a jednou z nejmodernějších na světě. Podle provozovatele je určena pro rychlé změny zatížení, což z ní činí důležitý spolehlivý doplněk obtížně regulovatelných obnovitelných zdrojů energie, k nimž se nyní upnula německá energetika.
Část energie z této elektrárny bude napájet trakční vedení německého národního železničního dopravce. Do sítě Deutsche Bahn (DB) bude dodávat až 412 MW výkonu, což představuje zhruba čtvrtině špičkového zatížení DB. Zbývající výkon bude využit pro dodávku elektřiny do přenosové soustavy a na výrobu tepla pro dálkové zásobování teplem.