Anglií kráčela 12 metrů vysoká loutka horníka

Engine man youtube_compressed

Během dvou týdnů loutka absolvovala cestu dlouhou 130 mil. Foto: youtube.com

Chtěli uctít památku všech horníků, kteří v minulosti fárali za úplně jiných podmínek než dnes, připomenout celému regionu slavnou hornickou minulost a zároveň oslavit deset let výročí od doby, kdy byl jejich kraj přidán na seznam památek UNESCO. A tak stvořili Engine Mana, obří mechanickou loutku. 

Jihozápadní Anglie si užila o uplynulých letních prázdninách velkou slávu. Regionem, který je charakteristický bohatou hornickou minulostí, procházela obří mechanická loutka. Ta během své pouti většinu času strávila v klečící pozici na čtyřech. Charakterizovala tak obtížnou práci horníků, kteří se v minulosti dostávali nahoru a dolů po žebřících. Loutka se však dokázala také postavit. To pak dosahovala do výšky až 12 metrů.

Čtěte také:
Superpočítač pojmenovali podle šachty
Důl OKD si „zahrál“ v korejském filmu

Spolu s doprovodným vozidlem pak vážila zhruba 40 tun. Během dvou týdnů absolvovala cestu dlouhou 130 mil, navštívila přes 10 lokalit, kde se v minulosti těžilo. Na její cestě jej doprovázelo více než 10 horníků a tzv. „bal-girl“. Ty měly za úkol svým zpěvem obra oživovat. Pouť Engine Mana skončila v Cornwallu u dolu Geevor. Během celé jeho cesty se na něj přišlo podívat přes 50 tisíc lidí.

Engine Man je největší mechanickou loutkou, která vůbec kdy byla v Británii postavena. Vznikla u příležitosti desátého výročí ode dne, kdy se důlní lokality v Cornwallu a západním Devonu staly součástí seznamu světových kulturních a přírodních památek (UNESCO).  Své jméno loutka dostala po mechanismu, který v roce 1842 vyvinul Michael Loam. Horníci totiž v dávné minulosti do dolů slézali po žebřících. Dopravní systém, který Loam zprovoznil v měděném dolu Tresavean, jim výrazně usnadnil cestu nahorů i dolů. Systému dopravy horníků nahorů a dolů se říkalo Engine Man a byl postaven na mechanismu pístových žebříků a stacionárních platforem.

I když tento způsob dopravy pořád skýtal výrazné nebezpečí, tak „těžební výtah“ byl mezi horníky velmi oblíbený. Už jen proto, že téměř nikomu se po namáhavé a vyčerpávající práci nechtělo lézt z dolu dlouhou dobu po žebříku nahoru. Tento systém tak výrazně zefektivnil hornickou práci a snížil dobu, kterou musel strávit každý havířem sestupem do dolu nebo výstupem po šichtě nahoru. Systém pojmenovaný Engine Man si horníci oblíbili, a to i přes hrozivou událost, která se udála v roce 1919 v dole Levant v St. Justu, kdy se těžební výtah zřítil a zabil tak 31 horníků.

Mohlo by vás zajímat:
V Austrálii hoří uhlí už 6000 let
Indové mají povolení těžit v Austrálii
Rio Tinto dá miliardy na těžbu bauxitu