Odpověď na otázku, jak by mohly vypadat objekty určené pro volný čas na břehu budoucího jezera vzniklého zatopením lomu ČSA, nabídli před nedávnem budoucí architekti z pražského ČVUT.
Oiciální název společné prezentace dvanácti studentů prvního ročníku zněl Letní břeh – Most! Objekty pro letní aktivity v rekultivované krajině. Studenti si reálné místo, pro nějž měli najít architektonické řešení, přijeli obhlédnout na Uhelné safari.
Čtěte také:
Spor o pozemky okolo jezera Milada
Na rekultivačních jezerech může vyrůst elektrárna
„Podobné zadání pro ročníkovou práci máme už poněkolikáté, ale vždycky jsme jej lokalizovali intuitivně. Teprve letos jsme díky osobnímu kontaktu a vstřícnosti Severní energetické vše mohli zasadit do konkrétního místa, které jsme si předem prohlédli,“ vysvětlila architektka Pavla Kvízová, vedoucí ateliéru.
Lenka Bednářová, odborná asistentka ateliéru, doplnila: „Studenti měli šanci získat představu o kontextu mezi budoucí vodou a okolním územím, což architektovi umožní přemýšlet o hmotě, kompozici vztahu s terénem i o funkční náplni objektu, který zpracovává.“ Studenti na břeh budoucího jezera umístili například rybářský dům, lesní správu, loděnici, kavárnu, wellness centrum nebo ubytovnu. „V první fázi po zadání měli studenti zhruba dva týdny na vytvoření idey, kterou ústně prezentují. Inspirační zdroj je čistě na nich, my ji korigujeme jen do té míry, abychom z myšlenky vytvořili takzvaný stavební program, což je vlastně zadání každého investora, když chce po architektovi něco zpracovat. V něm je stanoven účel stavby, nějaké regulativy, limity, a to vše se snažíme studenty naučit,“ uvedla Bednářová.
V rámci spolupráce mezi Severní energetickou a Fakultou architektury ČVUT se nyní jedná o možnostech, kdy a jak studentské práce vystavit na Mostecku, aby si je mohli prohlédnout i zdejší obyvatelé. S největší pravděpodobností by se tak mohlo stát na podzim letošního roku.
Mohlo by vás zajímat:
Obnovitelné zdroje? Kam vítr, tam analýza
Bývalá šachta vyrábí elektřinu z vody
Revoluce v lomech: Náklaďáky bez řidičů