
Na dron létající nad lokalitou Československá armáda si většina zaměstnanců Severní energetické už zvykla a pro některé se stal i důležitým pomocníkem. Společnost Czech Coal Power, která dron na začátku letošního roku pořídila a provozuje, přichází s vylepšenou nabídkou služeb.
„V polovině listopadu jsme dokončili ve spolupráci se společností Infotea aplikaci nazvanou Plán letového provozu, která funguje jako součást programu PROTANK. V ní si mohou všichni, kdo mají oprávnění využívat služby dronu, naplánovat svůj let na konkrétní datum i hodinu,“ vysvětlil Roman Bauer, ředitel Czech Coal Power.
Čtěte také:
Hnědé uhlí vystřídají turisté
Z měsíční krajiny do rozkvetlého parku
Až doposud se komunikovalo a lety plánovaly pouze telefonicky nebo přímo na stanovišti operátorů. Když se na stejný čas sešlo více požadavků, bylo dohadování termínů dost složité. V plánu letového provozu uvidí každý z uživatelů nejen své naplánované lety, ale také už rezervované termíny. „Nejde ale jen o den a hodinu letu, každý ze zájemců si může přesně naplánovat trasu, protože k dispozici je i fotomapa s vyznačenými pozicemi velkostrojů, pásových dopravníků a dokonce i pozicemi starých důlních děl. Let je možné zpřesnit nastavením dalších parametrů, například výšky letu, směru kamery, úhlu, rychlosti, případně zastavení dronu na určitém místě,“ doplnil ředitel.
Jednotlivé lety se navíc budou archivovat, a pokud uživatel bude chtít svůj let zopakovat se stejným nastavením parametrů, zůstane mu v plánu a může jej zkopírovat a použít znovu. „Výhodou přesného plánování letů je mimo jiné třeba i to, že ten, kdo si let naplánoval, ale i ostatní zaměstnanci, kteří mají uvedenou aplikaci k dispozici, mohou video z obou kamer dronu sledovat online na svém počítači. Data se z paměti stroje kopírují do systému a je možné se k záznamům kdykoli vrátit,“ připomněl Bauer.
Přístupová práva do aplikace bude mít zatím omezený počet zhruba dvaceti lidí ze Severní energetické a Czech Coal Power. Do budoucna ovšem není problém seznam rozšířit o další zaměstnance i společnosti celé skupiny. V současné době slouží bezpilotní prostředek, jak se dronu správně říká, ke kontrole čistoty pásových dopravníků, pomáhá monitorovat nepřístupný terén v předpolí lomu. Protože je vybaven termokamerou, dokáže označit místa, kde se na dopravnících přehřívají válečky, pomohl už najít pod povrchem začínající zápar. Dokonce odhalil v okolí lomu černou skládku.
„Možností využití dronu na šachtě je celá řada. V dohledné době začneme pracovat s takzvanými metadaty, takže budeme schopni na záznamu přímo označit konkrétní místo, kde se například přehřívá váleček nebo místa, kde je potřeba vyčistit technologii,“ doplnil ředitel. V říjnu se dron vydal na 34 letů, v září vzlétl více než padesátkrát. Od uvedení do provozu počátkem letošního roku dron nalétal přes 132 hodin. „Nejde jen o samotné létání, stroj je potřeba připravit, následně stáhnout a zpracovat data, která zaznamená. Odpovědnost za let nese pilot stroje, který jej ovládá z řídicího pracoviště. A mnohdy je to skutečně adrenalinový zážitek. Příprava zabere zhruba stejný čas jako let samotný,“ dodal Roman Bauer s tím, že dron na šachtě dokáže zvýšit bezpečnost, ušetřit lidskou práci a v mnoha případech i peníze, když se například
Mohlo by vás zajímat:
VIDEO: Čínský titán na 16 kolech
Běloruský gigant BelAZ 75710
„BIG MUSKIE“ – největší chodící bagr