Důl uvěznil 200 lidí

Během války využívali lidé blízké doly jako bezpečné protiletadlové kryty. Foto: zdarbuh.cz

Před 73 lety, při bombardování továrny v Záluží, se odehrával boj o život i v podzemí. V dole Alexander zůstalo uvězněno 200 lidí.

Za 2. světové války využívali lidé hlubinné doly v Mostecké pánvi nejen k těžbě uhlí. Do doby, než se po roce 1948 rozšířila povrchová těžba, dobývalo se hnědé uhlí hlubinným způsobem. Obyvatelé vesnic z okolí používali během války blízké doly jako bezpečné protiletadlové kryty.

Čtěte také:
Z bývalé těžní věže může být galerie
Severní Čechy 2035: Chmurná vize bez uhlí

Při událostech ze čtvrtka 24. srpna roku 1944 ale při leteckém bombardování závodu na výrobu syntetického benzinu Hydriawerke v Záluží u Mostu zůstalo uvězněno v dole Alexander na 200 obyvatel dnes již zaniklé obce Hrdlovka u Oseka, napsal týdeník 5+2.

Jakmile siréna ohlásila nálet, otevřela se brána dolu dokořán a na nádvoří se seběhl dav lidí včetně dětí, aby mohli všichni sjet pod zem, kde se zdržovali nedaleko vodní jámy. „Vtom uslyšeli od těžní jámy rachot a ti, kteří tam rychle běželi, ještě viděli, jak se do jámy velkou rychlostí plazí jako had těžní lano, přeťaté jakoby ostrým nožem,“ uvedl amatérský nadšenec do hornické historie Radovan Kukutsch na svém webu Zdarbuh.cz, který se věnuje horníkům a dolování v Česku.

Lano na povrchu přesekl spojenecký bombardér B-17, který spadl do prostoru dolu poté, co ho sestřelili němečtí vojáci protiletadlovým 88milimetrovým kanonem FlaK. Při pádu došlo ke zničení strojovny a poškození těžního stroje. Oheň vyřadil z provozu i hlavní rozvodnu, a tak se lidé v dole ocitli v absolutní tmě. Do toho přestaly fungovat ventilátory a kouř z požáru na povrchu začal vnikat do podzemí.

Naštěstí v době poplachu pracovali v dole horníci, kteří zavřeli kouřové dveře u těžní jámy. „Protože na lezení 330 metrů hlubokou jámou po žebřících nebylo ani pomyšlení, nezbývalo jiné cesty než svízelný pochod na neporušenou jámu Nelson VIII v lese nad Osekem, vzdálené bezmála 5 km,“ píše se k neštěstí na stránkách Zdarbuh.cz.

Průvod musel projít starým neudržovaným a špatně větraným revírem k chodbě, která směrem k dolu Nelson stoupala až pod úhlem 40 stupňů. Neznámé prostředí, těsné prostory, pocit obrovské tíže 300 metrů nadloží a nesmírně obtížný pochod ve vedru nezajištěnými chodbami v téměř naprosté tmě způsobily, že několik lidí cestou omdlelo. Celou situaci zhoršoval i fakt, že jen každý desátý člověk měl k dispozici lampu.

Pochod života, jak ho později lidé z Hrdlovky nazvali, přežili bez úhony nakonec všichni, které v podzemí pád letadla uvěznil. Od té doby až do konce války se při náletech obyvatelé raději schovávali v přilehlých lesích.

Mohlo by vás zajímat:
Patami k výbuchu a zavřete oči
O uhlí se často lže
Jsme fosilní civilizace. A ještě dlouho jí budeme