Rozšíření systému emisních povolenek zahrnuje i povolenky pro leteckou dopravu. Mají jediný účel: vytáhnout peníze z kapes aerolinek. Klima totiž neovlivní ani náhodou.
Emise oxidu uhličitého z letecké dopravy prý představují (tedy jsou vypočítané) 2,5 procenta z těch celkových, globálních (zde). V celé EU pak odpovídají za čtyři procenta emisí CO2 (zde). Zdá se při tom, že evropské aerolinky (nejen ty z unie a včetně Ruska) odpovídají asi za něco přes 26 procent světové letecké dopravy. Pokud to budeme brát současně jako podíl na emisích z letecké dopravy, vyjde nám něco přes půl procenta těch globálních.
Z toho je zcela evidentní, že i kdyby přestala najednou létat všechna letadla v unii, na bilanci oxidu uhličitého se to nijak neprojeví. (Mimochodem, celá česká energetika může za 0,18 procenta těchto emisí a celé Česko za 0,3. Z toho je zřejmé, jak je „důležité“, aby Česko bylo co nejdříve bezemisní.) Zdražení letenek, ke kterému kvůli povolenkám dojde, může způsobit, že méně lidí bude létat. Pokud se to stane, přivodí to aerolinkám problémy, které budou chtít od států nebo EU kompenzovat. Současně se může stát, že bude také méně lidí létat na dovolenou k moři, což by se zase negativně projevilo v HDP tamních států. A všude pak ve výběru daní, případně ve výši vyplácených podpor. Tyhle efekty jsou možné. Ovšem v případě, že se k nákupům příslušných emisních povolenek dostane spekulativní kapitál a zopakuje to, co už rok a půl předvádí s cenou dosavadních povolenek, jsou tyto dopady jisté.
Ač jsou povolenky deklarovány jako „důležitý klimatický krok“, jejich dopad na klima bude zcela zanedbatelný. Ale cítit bude v pokladnách, včetně té bruselské, která nyní hledá, jak se finančně postavit na vlastní nohy. Aby bruselští úředníci mohli dále neochvějně kráčet na vytyčené cestě k federální Evropě pod jejich osvíceným vedením. Z emisních povolenek by měla získávat 25 procent (zde). Takže se ty z letecké dopravy budou Bruselu velmi dobře hodit. A skrze zvýšení ceny letenek budou také dobré k tomu, aby si lidé pamatovali, jak je létání ošklivé a tedy nevhodné. (Což už se vtlouká dětem do hlavy ve škole.) To samé bude s lodní dopravou. Byť u ní je neoddiskutovatelné, že její mazutové pohony jsou extrémně neekologické.
Důležité je získat od lidí peníze za každou cenu, aby bylo čím kompenzovat to, že se jim všechno zdražuje. A k tomu je potřeba zdražit individuální dopravu, především tedy auta, ale v zásadě jakoukoli dopravu. A pak ji dále omezit. Tedy pardon, regulovat. Protože lidé, kteří nemůžou jen tak skočit do auta či letadla a někam odcestovat, se lépe ovládají. Kdo si pamatuje devizový příslib, ví o čem je řeč. A kdo si ho nepamatuje, může si představit, jak asi bude „snadné“ získat povolení zelených úřadů k tomu, abyste mohli někam letět.