Doba čtení:1 m, 51 s


Žádná kabina, žádný volant, žádný řidič. Pokud jste šoférem, bojte se o svou práci! Už brzy vás totiž nebude třeba. Minimálně ne v lomech a dolech, kde tuny vytěženého materiálů převáží obří dumpery.

Japonská značka Komatsu opět posunula vývoj v oblasti těžké techniky o pořádný parník dopředu. Nedávno totiž představila svou horkou novinku, zcela autonomní důlní náklaďák. Pokud vás zajímá, co tato věcička umí a jak vůbec vypadá, shlédněte naše nová videa. A pokud jste profesionální řidič, tak si je pusťte raději hned dvakrát.

Čtěte také:
NOEN staví unikátní rýpadlo pro Bulhary
Severočeské doly koupí nové rypadlo za miliardy

V práci pak zbystřete, mějte oči otevřené a uši nastražené. Pokud na stole u svého šéfa najdete nejnovější leták z firmy Komatsu nebo na svém pracovišti jen o této značce něco letmo zaslechnete, je důvod, proč byste měli být na trní. Je totiž možné, že firma uvažuje o pořízení jedné z největších novinek mezi těžebními technologiemi na obřích kolech. Jmenuje se výstižně: Komatsu Innovative Autonomous Haulage Vehicle.

Je to skutečný unikát. Kolem této mašiny můžete běhat kolem dokola od rána do večera. Kabinu pro řidiče ale stejně nenajdete. Ne že by tak obří náklaďák disponoval nějakým minimalizovaným nebo dokonce utajeným zázemím pro řidiče. On ho totiž nemá vůbec. Ano, tento kolos je zcela bez kabiny. Není totiž potřeba. Stejně tak jako řidič – minimálně ne v té podobě, v jaké jsme standardně zvyklí, a to za volantem. Nové Komatsu je totiž plně robotické a ovládá se na dálku.

Pokud vás zajímají technické parametry, tak vězte, že váží 416 tun, uveze okolo 230 tun, má výkon 2700 koní a jeho maximální rychlost je 64 kilometrů za hodinu. Na délku má zhruba 15 metrů, šířka činí okolo 8,5 metru. V prodeji by se měl objevit co nejdříve.
Japonský výrobce značky Komatsu už s autonomními modely má své zkušenosti. Od roku 2008 jsou totiž v provozu částečně autonomní modely Komatsu 930E a 830E, pro které vyvinuli systém AHS (Autonomous Haulage Systém). Tyto technologie prozatím fungovaly v lomech v Austrálii a Chile. Podle Komatsu už modely s tímto systémem převezly přes miliardu tun nákladu.

Mohlo by vás zajímat:
VIDEO: Nejlepší podzemní sklápěčka na světě
Mobil ušitý horníkům na míru
VIDEO: Čínský titán na 16 kolech