Oslo platí za šíření zelené propagandy

Zatímco své fanoušky městem placený youtuber nabádá k ekologickému chování, sám si létá po světě, čímž přispívá k vypouštění tun CO2. Foto: pixabay.com

Některá norská média upozornila, že město Oslo zaplatilo miliony norských korun několika youtuberům a influencerům, aby předstírali, že jsou ekologičtí a šetrní k životnímu prostředí. Účelem je ovlivnit děti a mladé lidi.

Ve videích na YouTube a příspěvcích na Instagramu placení opinion makeři předstírají, že mění svůj život a chovají se ekologicky. Nabádají, aby se k nim přidali jejich fanoušci.

Čtěte také:
Norská (eko)logika
Fosilní peníze Norům nesmrdí

Problém je v tom, že takto konstruovaná realita postrádá důvěryhodnost. Například Herman Dahl, jeden z youtuberů, který šířil „zelené myšlenky“, absolvoval jen za poslední rok pouze pět dlouhých letů do zahraničí a přispěl tak k vypuštění emisí CO2 odpovídajícím deseti letům ježdění autem s benzínovým motorem, uvedl server nettavisen.no.

Za posledních 12 měsíců cestoval Dahl na Floridu, do Austrálie, Vietnamu, Indonésie a Singapuru. Všechny výlety pilně dokumentoval na Instagramu a na YouTube. Novináři z Nettavisen vypočítali emise CO2 za jeho cesty pomocí kalkulačky MyClimate.

Celkem absolvoval Dahl letadlem 31 806 kilometrů. To představuje celkem 12,6 tun CO2. Průměrný benzinový vůz emituje 98 gramů CO2 na kilometr a podle norských statistik najede průměrný automobil za rok 1240 kilometrů. To znamená, že emise z Dahlových letů odpovídají průměrné norské jízdě benzínovým vozem po dobu 10 let.

Radnice Osla obhajuje kampaň tím, že jde o oslovení mladých lidí a motivaci k chování, které je šetrné ke klimatu. Ozývá se však stále více hlasů, kterým vadí zjevná manipulace cílových skupiny.

Mohlo by vás zajímat:
Caterpillar vymýšlí bagry budoucnosti
VIDEO: Sci-fi bagr z Jižní Koreje
V Kodani vzniká unikátní spalovna se sjezdovkou