Doba čtení:2 m, 39 s
Po čtyřech dekádách provozu zbývá odkrýt už jen poslední zásoby uhlí, pak se KU800/75 přesune na odstavné místo. Foto: Sev.en Energy

Poslední skrývkový velkostroj v lomu ČSA – KU800/K75 se chystá na odpočinek. V dubnu odkryl poslední kubíky zeminy, čímž se historie posledního ze skrývkových obrů v této lokalitě definitivně uzavřela.

Montáž tohoto velkostroje začala v roce 1976 pod číslem 7, kterým ho označoval uničovský výrobce, naše závodové číslo bylo 75. Byla to druhá osmistovka stavěná u nás, první nosila závodové číslo 81. Zhruba rok trvala montáž, pak následovalo oživení, transport a stroj začal těžit pod Krušnými horami směrem k Vysoké Peci,“ vzpomíná Jan Chejn, současný brigadýr tohoto velkostroje.

Čtěte také:
Video: Obří náklaďáky jezdí samy
Severočeské doly koupí nové rypadlo za miliardy

Před čtyřiceti lety na K75 začínal a teď se s ní loučí. „Měl jsem to štěstí, že jsem nastoupil na Hrabáku v roce 1978 na stroji K300 a následně přešel na montáž velkostroje KU800/K84. Po absolvování kurzu pro řidiče velkostroje v roce 1979 jsem šel na zácvik právě na pětasedmdesátku. Má první osmistovka byla právě tato a shodou okolností tu po čtyřiceti letech také končím,“ doplnil Chejn. Původem z východních Čech zakotvil v Mostě mimo jiné i proto, že ho technika zajímala. Na šachtě prošel prakticky všemi profesemi, od „šmíráka“, přes zámečníka, řidiče velkostroje, ale pracoval i na montáži velkostrojů. Svou profesní kariéru uzavírá jako brigadýr na končícím skrývkovém stroji. „Jsem tu sedm let, jako brigadýr jsem měl na starosti obě armáďácké osmistovky, také K90, než byla odstavena,“ dodal Chejn.

Za čtyřicet let v provozu se stroj výrazně proměnil, i když mnohem víc ve věcech, které na první pohled nejsou příliš vidět. „Přitom jsou to zásadní věci, jako například ovládání, které bylo dřív klasicky pákami, kdežto dnes už je mašina řízená počítačem. I koleso je jiné, přidávaly se drtiče na pasovku, což bylo vlivem podmínek, v jakých stroj těžil. Jak šla technika dopředu, měnil se i stroj. U prvních bylo jiné kráčení, chodidla byla se stavbou spojena takzvanými kolejnicemi, které praskaly a byly s nimi velké problémy.  I když se toho změnilo hodně, základní koncepce zůstala stejná,“ připomíná brigadýr.

Konec posledního skrývkového velkostroje v lomu ČSA se nezadržitelně blíží. „Měli bychom očistit poslední zbytky uhlí a odkráčíme na odstavné místo. Dohodli jsme se s kolegy z Uničova, že se ještě některé části budou odstrojovat, například špička kolesa nebo převodovky, které půjdou do repase. Minimálně do konce května se kolem bagru ještě bude něco dít. Do konce dubna se jede v nepřetržitém provozu, teď už se tu pohybuje jen minimální posádka, řada lidí už odešla nebo byla převedena na jiná pracoviště,“ shrnul Jan Chejn, který nezastírá, že se mu s pětasedmdesátkou neloučí lehce.

Symbolické rozloučení s posledním skrývkovým velkostrojem v lomu ČSA se konalo 19. dubna v mostecké restauraci Sever, kde se sešli současní i bývalí kolegové, kteří s touhle „starou dámou“ strávili část života.

Velkostroj KU800/K75 byl 56 metrů vysoký, vážil necelých 5 tisíc tun a pohyboval se rychlostí jednoho třímetrového kroku za čtyřicet vteřin.

Mohlo by vás zajímat:
VIDEO: Nejlepší podzemní sklápěčka na světě
Mobil ušitý horníkům na míru
VIDEO: Čínský titán na 16 kolech