Šachetní zámečník o zámky nezavadí

zámečník_compressed

Za směnu najezdí opravář až padesát kilometrů, někdy i dvojnásobek. Foto: Czech Coal

Zámečník a elektrikář. Historicky dvě profese, které jsou pro povrchovou šachtu snad nejtypičtější. Obecně zažitá představa, že elektrikář je ten, kdo vyměňuje žárovky a spravuje zásuvky a zámečník zase ten, kdo vám vymění zámek u dveří, snad ani nemůže být vzdálenější šachetní realitě.

Provozní zámečník patří k rozšířeným profesím. Pod tímto názvem se ale skrývá celá škála činností, které závisí také na tom, kde který zámečník pracuje.

Dušan Mach patří k mladé generaci provozních zámečníků, která pracuje na velkostrojích. V jeho případě se jedná o uhelné rýpadlo KU300/ K107. „Každá směna začíná hned po příchodu kontrolou pracoviště. Jde hlavně o to, zda všechna zařízení pracují tak, jak mají. Zabere zhruba půl hodiny,“ řekl Dušan Mach. Pokud se někde objeví závada, hlásí ji zámečník svému nadřízenému, tedy řidiči velkostroje nebo brigadýrovi a domluví se na dalším postupu.

Čtěte také:
Stěrače potřebují i pásové dopravníky
O sprchy a skříňky se na šachtě starají koupelnice

Součástí práce zámečníků po dokončení kontroly je také vyplňování patřičné provozní dokumentace. Druhá, mnohem důkladnější kontrola se na stroji provádí až za plného denního světla. „Některé věci jsou totiž vidět až ve chvíli, kdy se zcela rozední. Takzvaná směnová kontrola se dělá na celém stroji odshora dolů a prohlížejí se dopravníkové pásy, válečky, převodovky, provozní náplně i mazání. Prostě vše, aby stroj bezproblémově fungoval,“ vysvětlil Mach.

Na poruchy se nečeká
Ideálním stavem je, když na velkostroji není žádné zařízení porouchané. Ani v tom případě ale neplatí, že by si zámečník sedl a dal si nohy na stůl. „To se obvykle připravujeme na situace, aby v případě nutných oprav nenastávaly zbytečné prostoje. Kontrolujeme například šrouby a doplňujeme náhradní díly. Všechno by mělo být vždycky i v záloze,“ připomněl ještě Mach. Nejčastěji se na velkostroji opravují gumové pásy, válečky na dopravnících, případně se mění zuby na korečkách kolesa.

Všechny tyto součástky má osádka velkostroje k dispozici, aby menší opravy zvládla vlastními silami. Na opravy totiž není provozní zámečník na velkostroji sám. Osádku rýpadla vždy tvoří minimálně tři lidé. K nim se v ranních směnách přidávají elektrikář, brigadýr, strojník a právě už zmíněný zámečník. Do nezbytných oprav se v případě potřeby zapojují všichni. Provozní zámečník na velkostroji se ale nemusí zabývat jen opravami. Když je to nezbytné, je schopen některého ze svých kolegů také zastoupit. Dušan Mach má například oprávnění pracovat také jako klapkař. A jak končí směna zámečníka? Úklidem. Dílny, ale třeba také otoče velkostroje od uhelného prachu.

Mohlo by vás zajímat:
VIDEO: Bez koksu by to nešlo aneb jak se vyrábí železo a ocel
Motor, ze kterého jde strach
Konec 200 metrového komína elektrárny Mělník