Uhelným rypadlům opravují důležitého pomocníka

Generální oprava PVZ 309 má být hotová začátkem prosince. Foto: Vršanská uhelná

V lokalitě Vršany, kde těží společnost Vršanská uhelná ze skupiny Sev.en Energy, v září začala generálka další z částí zdejší technologie, tentokrát až do prosince prochází úpravami pásový vůz zakládací, neboli PVZ 309.

Jedná se o druhou generální opravu tohoto typu stroje, už před časem se opravoval PVZ 303. Práce jsou jako obvykle rozděleny na strojní a elektro část. Strojní část zajišťuje společnost TIS-CR Chrudim a dojde během ní k opravě ocelové konstrukce, opraví se dopravní linky, podvozková část, vymění se lana a modernizací projde i kabina řidiče,“ uvedl Tomáš Paul, specialista úseku řízení technického ředitele. O nové nátěry se postará společnost Jan Hauser.

Čtěte také:
Pirátům nevadí, že nevědí, o čem hlasují
Založil Greenpeace, dnes fandí fosilním palivům

Elektro část generální opravy zajišťuje firma Elektroprim-Koutník a její součástí je kromě dalšího i výměna řídicího systému stroje. „Zajímavostí této generální opravy je mimo jiné fakt, že nemáme generálního dodavatele, ale práce jsou rozděleny na jednotlivé části, které si řídí a koordinuje Vršanská uhelná,“ doplnil Tomáš Paul s tím, že generální oprava by měla skončit začátkem prosince.

PVZ 309 je jedním ze čtyř strojů tohoto typu, které jsou ve Vršanské uhelné v provozu. Ačkoli má v názvu zakládání, je součástí technologického celku těžícího uhlí. Za úkol má prodloužit osovou vzdálenost mezi pásovým dopravníkem a uhelným velkostrojem KU300. Po generální opravě PVZ309 přejde do jednoho technologického celku s rypadlem KU300/K107.

Uhelné velkostroje těží přímo na pásové dopravníky, nemohou se od nich vzdálit a jejich pohyb je omezený. Zakládací vůz se proto vkládá mezi velkostroj a pásový dopravník jako dílek stavebnice a tím se zvětší rádius těžby od pásového dopravníku. Kromě toho, že ubyde odstávek a přestaveb dopravníkových linek, má „prodloužená ruka rypadla“ i další výhodu. Tímto způsobem se dají vyrovnávat výškové rozdíly mezi plání dálkové pásové dopravy a velkostroje.