Doba čtení:3 m, 34 s
Podle Greenly patří TikTok k největším viníkům vysokých emisí uhlíku, a to především kvůli své platformě s velkým podílem videa, která spotřebovává „výrazně více energie“ než textové nebo obrazové platformy, jako jsou X a Facebook. Foto: pixabay.com

Podle studie poradenské společnosti Greenly, která se zabývá uhlíkovým účetnictvím, jsou emise oxidu uhličitého společnosti TikTok téměř stejné jako emise celé země Řecko. TikTok však tato zjištění zpochybňuje a tvrdí, že nezveřejňuje počty svých uživatelů.

Nedávná studie poradenské společnosti Greenly zabývající se účetnictvím uhlíku odhalila skryté náklady sociálních médií na životní prostředí, které z velké části představují emise uhlíku, uvedl server msn.com.

Podle Greenly „za každým příspěvkem nebo videem na sociálních sítích stojí rozsáhlá digitální infrastruktura poháněná datovými centry a servery, které spotřebovávají značné množství elektřiny“, včetně uhlí, ropy a plynu. „Tento skrytý dopad na životní prostředí, za kterým stojí jak společnosti, tak jejich uživatelé, se v souvislosti se změnou klimatu stává stále větším problémem,“ uvedla studie.

Podle Greenly patří TikTok k největším viníkům vysokých emisí uhlíku, a to především kvůli své platformě s velkým podílem videa, která spotřebovává „výrazně více energie“ než textové nebo obrazové platformy, jako jsou X a Facebook. Navíc průměrná doba strávená uživateli na TikToku je podle společnosti Statista 45,8 minuty denně a uživatelé TikToku mají podle společnosti Greenly druhé nejvyšší emise na minutu používání sociálních médií, hned po YouTube.

V Česku je stále skoro 100 tisíc nevyhovujících kotlů

 „Každá minuta strávená na těchto platformách vyžaduje výpočetní výkon serverů a přenos dat. Mnozí si musí uvědomit, že bezmyšlenkovité rolování má velmi reálné environmentální náklady,“ uvedl Abdullah Choudhry, ředitel pro dopady a spoluzakladatel platformy Arbor pro účtování emisí oxidu uhličitého.

Zjištění společnosti Greenly ukazují, že jedna minuta strávená na TikToku spálí 2,921 gramu ekvivalentu oxidu uhličitého (CO₂e), což znamená, že uživatelé TikToku spálí denně přibližně 133,8 gramu CO₂e. Vynásobte to počtem dní v roce a získáte neuvěřitelných 48 830 gramů CO₂e, což odpovídá ujetí dalších 122 kilometrů v autě na benzin ročně. (Podle americké Agentury pro ochranu životního prostředí vypouští průměrný osobní automobil přibližně 400 gramů oxidu uhličitého na jednu míli).

A když to ještě zvětšíme, emiseCO₂e společnosti TikTok jsou tak vysoké, že jsou možná horší než emise celého Řecka – i když s tím TikTok nesouhlasí.

Spojené státy, Velká Británie a Francie tvoří jen asi 15 % celosvětové uživatelské základny TikToku (asi 156 milionů), jejíž celkový počet se odhaduje na 1 miliardu uživatelů. Greenly odhaduje, že TikTok jen v USA, Velké Británii a Francii vypustí asi 7,6 metrických tun CO₂e, což by znamenalo, že celková globální uhlíková stopa platformy je pravděpodobně asi 50 milionů metrických tun CO₂e. Podle Mezinárodní energetické agentury (The International EnergyAgency) celé Řecko v roce 2022 vypustilo odhadem 51 milionů metrických tun CO₂e.

Elektrárna vypouští nejvíc emisí. Přesto dostává zelené dotace

Společnost TikTok, kterou vlastní čínská technologická společnost ByteDance, nezveřejňuje statistiky o své uhlíkové stopě, ale Greenly pro účely své studie sledovala údaje o spotřebě energie, údaje o spotřebě jednotlivých zařízení, faktory emisí uhlíku a údaje o uživatelích.

TikTok však zjištění Greenly zpochybňuje, protože nezveřejňuje svou uživatelskou základnu. TikTok odmítl poskytnout Fortune informace o své uživatelské základně. Celkové emise uhlíku společnosti ByteDance v roce 2023, které zahrnují všechny operace mimo TikTok, jsou oproti emisím odhadovaným společností Greenly méně než pětinové, uvedl mluvčí TikTok. Společnost ByteDance od roku 2021 každoročně dokončuje hodnocení uhlíkové stopy v souladu s protokolem o skleníkových plynech, včetně emisí z kolokačních datových center třetích stran ve všech regionech, kde společnost působí.

V březnu 2023 společnost ByteDance oznámila, že se rovněž zavázala dosáhnout uhlíkové neutrality svých obchodních operací do roku 2030.

Jedním z kroků na cestě k uhlíkové neutralitě bylo oznámení nového datového centra v Norsku, které bude fungovat na 100 % místní obnovitelné energie, „aby bylo v souladu s naší dlouhodobou snahou o vybudování udržitelného podniku,“ uvedl v prohlášení Theo Bertram, viceprezident společnosti TikTok pro vztahy s vládou a veřejnou politiku proEvropu.

Co se týče slibu společnosti TikTok o uhlíkové neutralitě, Choudhry je skeptický. „Na základě jejich současné trajektorie a jediného obnovitelného datového centra v Norsku se to zdá být velmi ambiciózní,“ řekl Choudhry. „Bez jasného plánu přechodu jejich masivního provozu datových center na obnovitelné zdroje energie se rok 2030 jeví spíše jako PR cíl než jako realistický cíl.“