Základní prevence na dopravní cestě v dole je: Vidět a být viděn! Srpnové bezpečnostní heslo v revíru OKD reflektuje na červencový případ z Důlního závodu 1, kde jen shodou okolností nedošlo k závažnému pracovnímu úrazu.
„Do pracovníka úseku větrání, který na důlní chodbě z pracovní plošiny ve výšce 1,1 metru od počvy, demontoval vodní protivýbuchovou uzávěru, najela závěsná lokomotiva. Přitlačila ho k trubkovému bočnímu kotvení drážky ZD 24. Postižený pak spadl na počvu díla a utrpěl zlomeninu dvou žeber,“ řekl Měsíčníku Horník vedoucí odboru řízení bezpečnosti Pavel Zajíček.
Čtěte také:
Dobrá muzika a nadační městečko s neziskovkami
OKD motivuje horníky z Paskova k přesunu
Lokomotiva vyjela z oblasti nedalekého likvidovaného porubu, tlačila před sebou materiál a mašinkář seděl v zadní kabině ve směru jízdy. „Prakticky couval a nezajistil při této činnosti bezpečnost práce. Štastnou náhodou jsme neřešili možná vážnější úraz,“ prohlásil Zajíček s tím, že lokomotivář podcenil situaci. Porušil při tom hned tři odstavce vyhlášky ČBÚ – neovládal mašinku ZD 24 ze svého stanoviště, nesledoval dopravní cestu a nepřesvědčil se, že nikoho neohrožuje, neupozorňoval na sebe výstražným znamením před vjezdem do nepřehledného místa.
Ale i pro zaměstnance pracujícího na dopravní cestě platily určité povinnosti. „Pracoviště na dopravní cestě musí být po celou dobu trvání práce nebo odstraňování havarijního stavu označeno způsobem určeným v dopravním řádu. Označení musí být umístěno ve vzdálenosti umožňující bezpečné zastavení přijíždějících lokomotiv, a to na všech přístupech. Zpravidla jsou odrazkami a návěstími. Lze to rovněž zajistit hlídkou,“ upozornil Zajíček.
Mohlo by vás zajímat:
TOP 10 největších uhelných dolů
TOP 10 navždy bohatých
Největší bagr na světě udělal kariéru ve filmu