
Firma Mangan Chvaletice začíná se zkušební těžbou a výrobou manganu. V dubnu spustí ověřovací jednotku. Mangan se zatím do Evropy dováží.
Ověřovací jednotka je jakousi zmenšeninou toho, co by naostro mělo začít fungovat v roce 2027, tedy získávání tohoto kovu z desítky let uchovávané hlušiny po těžbě pyritu. Pokud se tak stane, bude společnost, za níž stojí kanadská firma Euro Manganese, získávat mangan na jediném známém zdroji vhodném pro bateriový průmysl v Evropské unii. Mangan je klíčovou složkou pro výrobu lithium-iontových baterií pro elektromobily, napsal server idnes.cz.
V katastru Chvaletic a Trnávky stojí 3 velké valy. Jde o až 28 metrů vysoké odkaliště, v němž se nachází hlušina, z níž se mangan získává. Celkově má plocha tří hald, které ukrývají mangan, zhruba jeden kilometr čtvereční, v níž se vyskytuje 27 milionů tun materiálu, v nichž se nachází manganová ruda. Ta je sice relativně chudá, má kolem osmi procent. Firemní technologie ale umí hned v prvním stupni vyrobit manganový koncentrát, který zvýší obsah manganu na 15 procent.
Zatím se bude surovina z odkaliště odebírat v omezeném množství. V ověřovací jednotce se vyrobí přibližně 30 kilogramů kovového manganu nebo 100 kilogramů síranu manganatého za den. „V současné době se veškerý mangan do Evropy dováží. Jsme schopni zasytit kolem roku 2030 pětadvacet až třicet procent evropské spotřeby manganu pro bateriové účely,“ řekl výkonný ředitel společnosti Mangan Chvaletice Jan Votava.
Kanadská firma Euro Manganese už do projektu za šest let investovala 50 milionů dolarů. „Evropská unie nyní vydá zákon o kriticky důležitých surovinách, jsem přesvědčený, že zahrne i mangan,“ řekl prezident společnosti Matt James.