Aerolinky ukazují, o co opravdu jde s CO2

Kdo pochybuje o tom, že za bojem proti některým skleníkovým plynům je především byznys, nechť si vyslechne šéfa maďarských „nízkonákladovek“ Wizz Air.

Podle vyjádření ředitele Wizz Air Jozsefa Varadiho by se měla zrušit v letadlech byznys třída. Důvod? Její pasažéři za sebou prý nechávají dvojnásobnou uhlíkovou stopu! (článek zde) Dovolává se toho, aby byznys class byla v letadlech zakázaná, pokud cesta netrvá déle, než pět hodin. Jako by politických zákazů bylo v podnikání málo…

Čtěte také:
V Barceloně se bojuje i o českou prosperitu
Extinction rebellion je to pravé nebezpečí

Nízkonákladové společnosti nemají moc nástrojů, jak bojovat s konkurencí. Leda by se chtěly přibližovat klasickým aerolinkám. Nejlépe před tím, než i ony osekaly palubní servis. Jenže to by rychle přestaly být nízkonákladové, což je hlavní vtip jejich podnikání. Takže kde vzít nějaké marketingové argumenty? Ekologisté sice již začali jít po krku letecké dopravě, ale ještě to není moc, takže proč nevytáhnout kartu CO2?

Wizz Air má spočtené, že dosahuje mezi svými konkurenty nejnižších emisí na pasažéra. A hned je tady lákadlo pro ty cestující, kteří sice chtějí létat, ale zároveň chtějí mít dobrý pocit z toho, že dělají něco proti globálnímu oteplování. No, to by mohlo fungovat. Pravda, samozřejmě jen do doby, než takzvaná moderní levice, tedy ta, jež má ve štítě spravedlivý boj proti klimatické změně, vyhraje v nějaké zemi volby. Pak může být rychle jedno, jak velkou uhlíkovou stopu ty které aerolinky nechávají, protože budou mít v dané zemi smůlu všechny. Dopad na emisní bilanci světa sice bude nezměřitelně malý, ale ega ekologistů se budou tetelit blahem. Že už skoro zachránili planetu. A také že zatrhly tipec alespoň pár kapitalistům. (Britští labouristé prý uvažují o tom, že pokud vyhrají volby, zakážou v Británii soukromá trysková letadla. O jejich globální uhlíkové stopě nemá smysl hovořit. Ale hlavně, nepoužívá je nikdo jiný, než kapitalisté…)

Je ale něco špatného na tom, že Jozsef Varadi vytahuje džina CO2 v konkurenčním boji? Z jeho pohledu jistě ne. Jemu má skleníkový plyn pomoci k lepší obchodní bilanci Wizz Airu. Jestli to skutečně pomůže nějakému klimatu? To je přeci úplně jedno. My vždycky můžeme říct, že se snažíme. Jsme průkopníky. Odpovědné aerolinky. Takhle nějak může vedení maďarských aerolinek uvažovat. (Těžko věřit, že by to bylo jinak.) Špatné na volání Varadiho po regulaci je to, že otevírá úředníkům a politikům dveře tam, kde si je zatím ještě sami nedokázali otevřít. Je to něco podobného, jako kdyby nějaká uhelná společnost začala ponoukat úředníky k zásahu proti uhlí konkurence. Jedno, jakou zástěrku by k tomu použila.

Na příkladu automobilek je přitom jasně vidět, že pořekadlo „Podej čertu prst, utrhne ti ruku“ platí stále. A unijní úředníci se podle něj chovají.

Ale možná si jen šéf Wizz Air řekl, že když se podařilo výrobcům solárních a větrných elektráren získat v Bruselu statut nedotknutelných zdrojů, mohlo by se mu povést něco podobného. Protože létat politici nepřestanou. Takže by k tomu mohli využívat aeroplány jeho firmy, protože jsou nejekologičtější. A ostatní letadla a jejich provozovatelé? Ti ať klidně skončí na smetišti. Protože jak je v Evropské unii vidět stále víc, v případě moderních politik, mezi které válka proti CO2 jednoznačně patří, nejde o zdravý rozum a přírodní zákony, ale jen a pouze o peníze.

Zbývá se ještě rozhodnout, jestli ředitel Varadi včas „přilezl ke křížku“ zelených zítřků, aby pro svoji společnost zachránil, co se dá, nebo zda jen předčasně vzdal boj o používání zdravého rozumu, aby z toho pro svoji společnost získal, co se dá, dokud to jde. Přesně tuhle úvahu vedou šéfové všech zainteresovaných podniků, které mají nějakou uhlíkovou stopu. Šéfové těch podniků, které vyrábějí to, co má umožnit bezuhlíkový svět, musí uvažovat vlastně stejně. Protože nikde není psáno, že se Unie bude chtít „zeleného údělu“ držet navždy.

Mohlo by vás zajímat:
Elektrotahač má spotřebu jako malé město
VIDEO: Sci-fi bagr z Jižní Koreje
Služební auto obra Koloděje