V hlubinných uhelných dolech budou létat drony

Skener z dronu lze také naprogramovat tak, aby kontroloval, zda struktura dolu odpovídá bezpečnostním návrhům. Ilustrační foto: pixabay.com

V podzemí na severovýchodě Austrálie se odehrávají scény jako z vědeckofantastického filmu. Dron si tam totiž razí cestu nehostinnými důlními šachtami.

Nejedná se ovšem o sci-fi, vše se odehrává v druhém největším a třetím nejlidnatějším státu Austrálie v Queenslandu. Díky technologii vyvinuté CSIRO lze nyní mapovat a kontrolovat důlní oblasti, aniž by se lidé dostali do nebezpečných situací.

Čtěte také:
Austrálie vyhrává uhelnou válku s Čínou
Austrálie s uhlím počítá

Commonwealth Scientific and Industrial Research Organisation (CSIRO) je australská vládní agentura zodpovědná za vědecký výzkum, která spolupracuje s předními organizacemi po celém světě. Ze svého sídla v Canbeře provozuje více než 50 pracovišť. V Austrálii, Francii, Chile a Spojených státech a zaměstnává přibližně 5 500 lidí.

Ještě před několika lety se o létání s dronem v prostředí, kde není dostupný signál GPS, ani neuvažovalo, ale dnes je technicky možné jej do těchto míst přenést, což je opravdu vzrušující.” Uvedl letecký inženýr Luke Horwood.

Podle Horwooda je nejinovativnější částí skenovací technologie HoverMap především její schopnost být autonomní, kdy se dron dokáže rozhodovat sám v reálném čase.

Tato technologie se spoléhá na vyhledávání cesty stejným způsobem jako kdysi námořníci a to za pomoci pevných bodů k vytvoření systému souřadnic.

V rámci startovací sekvence vyšle skener 300 000 laserových bodů za sekundu, aby získal představu o prostředí,” řekl dále Horwood. “To znamená, že pokud dron ztratí kontakt s řidičem, vrátí se zpět k orientačnímu bodu, aby našel cestu domů.”

V posledních letech se v důsledku zvýšeného počtu smrtelných úrazů v uhelném sektoru klade důraz na bezpečnost. Tato nově používaná technologie umožní důlním operátorům se rychleji rozhodovat v měnícím se prostředí.

Skener z dronu lze také naprogramovat tak, aby kontroloval, zda struktura dolu odpovídá bezpečnostním návrhům.

Můžeme vyvinout algoritmy pro automatickou detekci věcí, jako jsou skalní svorníky, a pak porovnat sken s konstrukcí dolu. To znamená, že lze zjistit, zda byly instalovány správně, nebo zda nebyly přesunuty kvůli geotechnickým problémům,” dodal Horwood.

Testování dronu za plného provozu b podzemním dole je velmi obtížné, proto se vše odehrává v simulovaném dole v Mackay.