Důlní železnice může být práce i koníček

Lukáš Damborský během dne otevřených dveří mosteckého Střediska volného času. Foto Sev.en Energy

Lukáš Damborský je jedním z těch, kdo dokázali spojit práci a svou zálibu. Přes den pracuje v dílnách oprav železničních kolejových vozidel, odpoledne se věnuje oblíbenému modelářství. Zaměřuje se na důlní železnici, se kterou přichází denně do kontaktu v zaměstnání.

Jak dlouho se věnujete modelářství?

Modelařinu dělám od dětství. Už to není ani koníček, ale spíš posedlost. Jsem členem klubu železničních modelářů, který funguje pod Střediskem volného času v Mostě. Intenzivněji se modelářství věnuji od doby, kdy jsem se osamostatnil, takže mám doma jednu speciální místnost vyčleněnou pro modely. Mám postavené důlní kolejiště ve tvaru písmene U, které má na délku 3,5 metru. Střední část, kde jsou dílny, má tři metry a k tomu je třeba připočíst i model úpravny uhlí.

těte také:
Uhelný důl v Srbsku vydal římský poklad
Budou jednou české firmy těžit ve vesmíru?

Proč jste si vybral zrovna důlní železnici?

Technika, která je u nás k vidění, je i pro kolegy v železničním světě exotika. Ostatní často ani netuší, co všechno na šachtě po kolejích jezdí. Modely dělám v měřítku 1:87, už mám hotové například tři odklizové a dvě dieselové lokomotivy a kolem desítky vozů. Aktuálně sháním dokumentaci k mostovému překladači kolejí, což je taková naše specialita. Jeden, označený číslem 40 už mám hotový, ale rád bych vyrobil ještě číslo 33, který je sice v základu stejný, ale vzhledově přece jen poněkud odlišný.

Z čeho modely vyrábíte?

Vozidla vyrábím převážně z papíru, vypalují se laserem, ostatní části z továrně vyráběných součástí, což rozměrově odpovídá. Když si vzpomenete na papírové modely, které vycházely v časopise ABC, je to celkem podobné. Stavba jednoho modelu trvá i několik měsíců.

Neláká vás představit své výtvory i na veřejnosti?

Každý modelář se svou prací rád pochlubí na výstavě, takže bych se určitě nebránil. Některé své modely už jsem veřejně prezentoval v rámci klubu, ale šlo většinou o stroje, které jezdily i na běžné železnici.

Nechtěl byste předávat své modelářské zkušenosti novým nadšencům?

V našem klubu se věnuji práci s dětmi. Chodí k nám od osmi let a než se všechny kroužky a volnočasové aktivity zastavily, měli jsme sedm dětí. Teď na podzim se kroužek znovu rozbíhá, tak doufám, že to vydrží