Doba čtení:2 m, 54 s

Kvalifikované studie o tom, že plány unijní dekarbonizace jsou mimo realitu, existují – nepovšimnuty – už roky. První z nich vzala EU v úvahu až nyní. Může to státy v unii ještě zachránit?

Náhlý obrat Evropského parlamentu, navíc na návrh Evropské komise, v přístupu k elektromobilům, které po letech lhaní najednou uznala za ekologicko-klimatický problém, asi překvapilo každého (zde, zde a zde, hlavní česká média o tom mlčí). Nejvíc samozřejmě ty, kteří tato vozidla už mají, nebo si je chtěli pořídit. Prakticky stejně museli být ale překvapeni i ti, kteří je prosazovali, jak mohli a odmítali přitom zjevná fakta. O těch, kteří roky neúspěšně poukazovali na soustavné přehlížení faktů o životním cyklu elektromobilů, o nevyřešení recyklaci baterií, o závislosti na čínských dodávkách, ani nemluvě. Zejména pak u těch, kteří byli i na televizních obrazovkách terčem nevybíravé agrese elektromobilní lobby, jako profesor Jan Macek z ČVUT. Omluví se jim teď ti, kteří je neváhali nazvat lháři?

Těžko, protože tohle pro ně není prohraná válka. A možná ani prohraná bitva, nýbrž vítězství. Protože stejně, jako byly roky dostupné informace o neekologičnosti elektromobilů, existovaly veřejně i úvahy o tom, že skutečným cílem bruselské garnitury je výrazné omezení osobní mobility v prostoru EU. A tenhle krok by do takového scénáře přesně pasoval. Náhlé prohlédnutí Evropského parlamentu, že elektromobily jsou ještě špinavější, než auta s klasickými a od roku 2035 zakázanými motory, by mu poskytlo ideologické krytí. Stejně jako přezkoumání zákazu spalovacích motorů, ke kterému má dojít v roce 2026. Od něj si samozřejmě nyní lidé slibují, že zákaz odvolá, protože nemá žádný praktický smysl. Tedy kromě toho, aby zlomil vaz evropským automobilkám.

Síkela se tetelí nad soláry v Chile

Jenže tohle očekávání může být zcela liché. Ono přezkoumání také může vést k tomu, že zákaz začne platit ještě dřív. Nebylo by to překvapivé. Proč? Protože již nyní má jistou nominaci nejsilnějšího bloku v europarlamentu na předsedkyni Evropské komise Ursula von der Leyen (zde). Dosavadní představitelka nekompromisní zelené ideologie EU. Žena, která po sms domlouvala kovidové vakcíny pro státy EU s šéfem Pfizeru a jejichž obsah dodnes není známý. Žena, která jako spolková ministryně obrany za nekřesťanské peníze zavedla těhotenské uniformy v bundeswehru v době, kdy jeho bojeschopnost byla blízká nule. Zvláštní shodou okolností i kvůli této zakázce vedla obsáhlou sms komunikaci, která pak – před vyšetřováním bundestagem – z telefonu kompletně zmizela.

Evropská komise vedená Leyenovou má ovšem na triku celou řadu dalších pozoruhodných skutečností. Tou základní, na kterou upozorňovali opakovaně i čeští europoslanci, je absence seriózních dopadových studií k agendě spadající pod Green Deal. Soustavné popírání, nebo alespoň ignorování argumentů energetiků a ekonomů o tom, že celá „zelená tranzice“ je v podstatě neproveditelná a povede pouze k chudobě. Systematické zastírání jejích astronomických nákladů, navíc bez jistoty dodávek dostupné elektřiny. Odmítání prostého faktu, že ani kompletní „uhlíková neutralita“ států v EU nepovede k zastavení vývoje klimatu. A samozřejmě i odmítání skutečné diskuze o klimatu a příčinách jeho vývoje. O neochotě k ochraně vnějších hranic EU, nebo finanční podpora Hamásu a dalších teroristických skupin z oblasti palestinské autonomie snad ani není třeba mluvit.

K optimismu zatím tedy není důvod. Protože „jedna vlaštovka jaro nedělá“. A také proto, že zmíněné rozhodnutí neobsahuje nic, co by se dalo nazvat jako pochopení, či uznání chyby. Změnu můžou přinést červnové volby do europarlamentu. Překvapivé rozhodnutí o špinavosti elektromobilů je proto dost možná součástí předvolební kampaně nynějšího levicového parlamentu. Zkrátka jen snaha sebrat soupeřům jedno z největších volebních témat.

V Česku se však zatím k eurovolbám chystá jen 35 procent voličů (zde).