Doba čtení:3 m, 43 s

Fatální rozhodnutí evropského parlamentu o emisích automobilů ohrožuje pracovní místa téměř 13 milionů Evropanů zaměstnaných v sektoru automotive. Efekt pro globální snížení emisí bude přitom velmi malý, až zanedbatelný.

Silniční doprava se na globálních emisích podílí z 10,6 procenta, uvádí studie nizozemské společnosti Ecofys, o které informuje portál Autoforum. Přesto si automobily vybral Evropský parlament i aparát EU za svého nynějšího úhlavního nepřítele v boji proti změně světového klimatu. Popírají přitom skutečnost, že při řešení globálního problému musí probíhat globální spolupráce.

Čtěte také:
Manipulace v „boji“ proti emisím
Auta budou muset snížit emise o třetinu

Volkswagen přestěhuje do roku 2022 výrobu populárních užitkových VW Transporter do Turecka, prý k Fordu. A o dva roky dříve přesune výrobu modelu Passat do českých Kvasin, kde se zase přestane vyrábět Škoda Karoq a Seat Ateca, které koncern přesune „někam do východní Evropy“, kde postaví na zelené louce nový závod. Důvodem má být to, že německé továrny VW se mají pustit naplno do výroby elektromobilů.

Elektromobily a zaměstnanost

Tedy aut, která podle všech dostupných informací budou podstatně dražší, než jsou nynější benzínové a dieselové automobily. Je tedy svrchovaně pravděpodobné, že se jich proto bude prodávat méně, než těch druhých. Administrativní omezení, které snižuje povolené množství emisí, a tím pádem prodražuje výrobu klasických vozů, nepomůže ani jejich prodeji. Největší evropský výrobce automobilů tak již za dva roky na vlastní kůži zjistí, k čemu v praxi povedou experimenty zelenou lobby zaslepených europoslanců.

Ve hře vůbec není málo, protože ve Spolkové republice zaměstnává přímo automobilový průmysl 850 tisíc lidí. V celé Evropě pak celý sektor automotive zaměstnává podle Eurostatu téměř 13 milionů lidí. To je 5,7 procenta pracovních míst v EU. Zároveň sektor produkuje 6,8 procenta HDP celé Unie… V Česku je to přímo téměř 160 tisíc lidí a devět procent HDP (viz zde).

Co přitom tahle jednostranná evropská oběť (momentálně nesplnitelné emisní normy přijala totiž pouze EU) může skutečně přinést ve snaze zastavit globální oteplování? Podle všeho jen velmi málo, pokud vůbec něco. A v žádném případě to nebude hned.

Přání a realita

Přes veškeré proklamace politiků a aktivistů totiž elektrifikace automobilismu bude postupovat jen velmi zvolna. Například podle Klause Fröhlicha, šéfa vývoje BMW bude ještě v roce 2030 maximálně 30 procent „Bavoráků“ na elektřinu. Tedy na elektřinu. Polovina z těch 30 procent budou takzvané hybridy plug-in, které mají i spalovací motor. To znamená, že Fröhlich očekává, že v roce 2030 bude ještě 85 procent produkce jeho automobilky používat klasické motory. (celý text zde)

Oproti tomu Volkswagen plánuje, že v roce 2025, tedy za sedm let, bude již prodávat dva až tři miliony elektromobilů ročně. Plánuje také investici 50 miliard eur (!) na výrobu a vývoj potřebných akumulátorů. Elektromobily by měly stát i méně než 20 tisíc euro (méně než 520 tisíc korun) u typu jako je VW Polo. K úvaze o tom, kdo je blíže pravdě může pomoci i údaj o tom, že v roce 2016 se v EU prodalo 105 tisíc elektromobilů (článek zde).

Asie, ne Evropa

A teď zpět k emisím. Na světě se v roce 2016 vyrobilo téměř 91 milionů automobilů. Nejvíc z toho v Číně, která jich vyprodukovala 24,5 milionu, tedy 27 procent světové výroby. Ovšem dalších 24,5 milionu se vyrobí v ostatních asijských zemích. Celkem 54 procent automobilů tedy vzniklo v Asii (samozřejmě včetně Turecka s výrobou 1,35 milionu). S velkým odstupem druhá příčka patří Americe, kde se před dvěma roky vyrobilo celkem 20,9 milionu vozů, což je 22,9 procenta světové výroby. Evropa pak přidala 18,5 milionu vozů, což je 20,3 procenta globální produkce a třetí místo. Zbývá Rusko s 1,38 milionu aut (1,5% globální produkce), zbytek připadá na Austrálii a Afriku. (Tabulka a grafika je zde.)

Nejpřísnější emisní limity odsouhlasené letos na podzim poslanci Evropského parlamentu tedy postihují jen pětinu světové výroby automobilů. Jenže ve skutečnosti ještě méně, protože limity EU platí jen v EU.

Ekonomika, ne ekologie

Silniční doprava se podílí na světových emisích z 10,6 procenta. Evropská regulace se přitom týká jen nově vyrobených vozů. Takže i v Evropě budou všechny ostatní vozy vypouštět emise jako dosud. Z kolika desetin procenta se tedy euroregulace projeví na snížení globálních emisích?

Daleko výrazněji, alespoň podle mnoha odhadů, se tahle regulace projeví na poklesu evropského HDP a na zaměstnanosti. Což je jaksi něco jiného, než zelení lobbisté europoslancům slibovali.

Mohlo by vás zajímat:
Motor, ze kterého jde strach
Revoluce v lomech: Náklaďáky bez řidičů
VIDEO: Extrémní golfové hřiště na korbách náklaďáků