Doba čtení:1 m, 20 s
Lakatoš Foto: Sev.en Energy

Zbrusu nový lakatoš vyráží od podzimu do provozů těžebních společností skupiny Sev.en Energy. Tuto přezdívku má stroj s označením LKT, což je zkratka pro lesní kolový traktor. Původně byl určený pro lesní dělníky na svoz dřeva, na šachtu jej objednali od slovenského výrobce především pro zaměstnance Údržby – servisu dopravního pásma.

Lakatoše jsme v minulosti na šachtě využívali ve větším počtu, dnes je v provozu pouze jediný, který pomáhá našim lidem v lokalitě ČSA. Ostatní zastaralé stroje postupně nahradily traktory s navijákem, nejčastěji se využívají modernější traktory typu Valtra N101,“ uvedl Michal Janata, technolog servisu dopravního pásma. Naviják s osmdesáti metry lana patří k důležitým částem výbavy „lakatoše“, která zaměstnancům údržby usnadňuje práci při výměně gumového pásma na dopravnících.

Čtěte také:
Vypalování šetří čas i peníze
Česko páchá energetickou sebevraždu

Balík se 150 až 200 metry gumového pásma a o váze několika tun stroj bez problémů dopraví na místo a gumařům pomůže pásmo natáhnout na dopravník bez použití další techniky. „Traktory s navijákem máme tři, nové LKT je ale ze všech našich strojů nejsilnější. Má kloubové usazení, takže se s ním lépe manipuluje v terénu, díky přední radlici si řidič může upravit terén před zahájením prací. Součástí vybavení je i dálkové ovládání, které obsluze velmi výrazně pomáhá například při protahování pásma na velkostrojích, kdy se může obsluha pohybovat podél pásu a na dálku si regulovat napínání,“ vyjmenoval technolog další výhody stroje.

Mohlo by vás zajímat:
Obnovitelné zdroje? Kam vítr, tam analýza
Bývalá šachta vyrábí elektřinu z vody
Revoluce v lomech: Náklaďáky bez řidičů