Doba čtení:3 m, 53 s
Hasiči SDAS foto HZS DB

Hasičský záchranný sbor působí na Dolech Bílina od roku 1964, kdy se transformoval z dobrovolné jednotky hasičů Dolu Jirásek.  Do hasebního obvodu hasičů DB patří nejen plocha celého dobývacího prostoru, ale i provoz úpravny uhlí v Ledvicích a sousední elektrárna.

Historie prvních profesionálních hasičů podniku na Dolech Bílina se začala psát v roce 1964, kdy v rámci výstavby Úpravny uhlí Ledvice byla v její blízkosti postavena požární stanice, kam se přestěhovala dobrovolná jednotka Dolu Jirásek. V polovině roku 1964 se z dobrovolné jednotky stal nově začínající Závodní požární útvar Dolů Julia Fučíka a Úpravny uhlí Ledvice. Zpočátku sloužili na směně jen dva hasiči z povolání, kteří byli doplňováni ze Závodního požárního útvaru Elektrárny Ledvice a dobrovolnými hasiči Úpravny uhlí Ledvice, napsaly Hornické listy.

Čtěte také:
V lomu Jiří mají opravený velkostroj KU 800
Sen každého kluka. Obří rypadlo na dálkové ovládání

Základem technického vybavení na počátku byly automobilová stříkačka cisternová ASC 16 V3S, cisternová automobilová stříkačka CAS 16 Škoda 706 RTH, dopravní automobil DVS 8 Tatra 805 a dopravní stříkačka DS 16. Postupem času se navyšoval stav profesionálních hasičů na směnu a rokem 1965 se stal požární útvar Dolů Julia Fučíka a Úpravny uhlí plně profesionálním. Na směně tehdy sloužilo pět hasičů. Tento stav byl doplňován dobrovolnými hasiči.

Vybavení požární technikou se rozrostlo o cisternovou automobilovou stříkačku CAS 16 Škoda 706 RTHP, CAS 32 T 138, GAZ 69. V průběhu 70. let se do vozového parku zařadily ještě cisternová automobilová stříkačka CAS 25 Škoda 706 RTHP nebo cisternová automobilová stříkačka CAS 32 T 148, dále výšková technika PVP 27 T 148. Jako jedni z mála prošli členové sboru školením pro nositele kyslíkové dýchací techniky. Pořádala ho Hlavní báňská záchranná stanice v Mostě, kde se důkladně seznámili s používáním dýchacích přístrojů Dräger CH 255 a později BG 174, které zároveň patřily do vybavení závodního požárního útvaru.

Vzhledem k zvyšujícím se početním stavům hasičů a požární techniky byla roku 1980 vybudována přístavba požární stanice a garáží a rovněž byla pořízena požární cisterna Mazur na pásovém podvozku. V polovině 80. let se obměnila výšková technika za PP 27 Tatra 815. V roce 1982 – po neštěstí na Dole Pluto – byl do vybavení Závodního požárního útvaru zařazen sanitní terénní vůz. Po zkušebních testech byl vybrán Steyr – Puch 280 GE. Na konci roku 1985 dostal Závodní požární útvar dvě nové a první automobilové cisterny CAS 32 T 815. Během následujících let byla veškerá cisternová technika obnovena právě na tento typ.

Po výbuchu při likvidaci zápar v uhelném řezu lomu Jirásek se vedení Závodního požárního útvaru začalo intenzivně zabývat technologií pro dálkové ovládání lafetové proudnice na CAS 32 T 815, aby bylo dosaženo efektivnější ochrany hasičů při zdolávání zápar. Vznikla tak technologie dálkového ovládání proudnice z kabiny řidiče, které bylo postupně instalováno do všech cisteren tohoto typu v DB a s úspěchem je používáno dodnes. Začátkem roku 1991 došlo ke sloučení Závodních požárních útvarů Elektrárny Ledvice a Dolů Bílina, dříve Julia Fučíka.

Tím se rozšířil rozsah hasebního obvodu o sousední elektrárnu a bylo tedy nutné navýšit i počet hasičů na směně. Závodní požární útvar Dolů Bílina se změnil na Hasičský záchranný sbor podniku Doly Bílina. Novou požární techniku pořízenou v roce 1992 tvořila cisternová automobilová stříkačka CAS 25 T 815 4×4, CAS 32 T 815 6×6, Nissan 4×4 RTP. V roce 1997 přibyla ještě cisternová automobilová stříkačka CAS 32 T 815 6×6, sanita Steyr – Puch 280 GE, Škoda Felicia VEA, Toyota RAV 4. Po roce 2000 až do současnosti procházel HZSP Doly Bílina mnoha změnami – jak ve vybavení, tak v navyšování početních stavů a zvelebování zázemí.

Od roku 1974 do roku 2009 byl velitelem Antonín Vejražka. Výrazně se zasloužil o modernizaci požární techniky a vybavení, ačkoli to nebylo vždy jednoduché. Zabýval se vývojem požární techniky a povedlo se mu prosadit vybavení jednotky pouze požárními cisternami značky Tatra. Jako první jednotka v okrese Teplice měli hasiči DB k dispozici vyprošťovací zařízení HOLMATRO, impulzní hasicí zařízení IFEX 3000, hasicí vesty PYROCOOL a další moderní prostředky, které se tehdy dostaly na trh.

Od roku 2010 do roku 2018 převzal velení HZSP Břetislav Ondrák. Začínal na směně jako hasič, později strojník a preventista PO pro Doly Bílina. Za jeho působení ve funkci velitele se udála u HZS spousta změn k lepšímu. Zasloužil se o výstavbu nových garáží a částečnou rekonstrukci zázemí. Dbal rovněž o obnovení požární techniky. Prosadil personální změny na směnách, například navýšení funkce velitele družstva na směně. Organizoval pořádání zdravotních kurzů pro hasiče zabezpečující předlékařskou pomoc.

Mohlo by vás zajímat:
TOP 10 největších uhelných dolů
TOP 10 navždy bohatých
Největší bagr na světě udělal kariéru ve filmu