V dole Bílina, kde těží hnědé uhlí společnost Severočeské doly, mají šestitunové rypadlo, které lze řídit na dálkové ovládání. To je umístěno v záložní kabině, která je vybavena osmnácti kamerami. Jde o bezpečnostní prvek.
Záložní kabinou bylo největší a nejvýkonnější rypadlo K 10000/ K74, které Bílině pracuje, osazeno kvůli bezpečnosti zaměstnanců. Před zhruba třemi lety totiž koleso rypadla narazilo na nevybuchlou pumu z druhé světové války a hrozilo značné riziko pro posádku „staré“ kabiny, která se nachází v bezprostřední blízkosti kolesa. Kdyby tedy munice vybuchla, kabina by byla první na ráně. Záložní kabina je umístěna ve středu velkorypadla, několik desítek metrů dál od kolesa, napsal server novinky.cz.
Čtěte také:
V lomu Jiří mají opravený velkostroj KU 800
Japonci začali těžit na mořském dně
„Záložní ovládací kabinu jsme v podstatě vyrobili proto, že chceme ochránit posádku toho velkostroje, protože nyní se nacházíme v oblasti, kde za druhé světové války proběhla letecká bitva a bylo zde shozeno několik tun munice. I německá armáda tu po sobě nějakou munici zanechala. Probíhá tady sice pyrotechnický průzkum, ale může se stát, že na nějakou nevybuchlou munici přesto narazíme. Proto, když budeme těžit skrývku v této oblasti, tak se řidič velkostroje s posádkou přemístí do záložní kabiny,“ popsal mluvčí Severočeských dolů Lukáš Kopecký.
Kabina je jen záložní, protože pro obsluhu rypadla je pořád lepší, když může stroj vidět při práci a na vlastní oči ho kontrolovat. V nové kabině vše vidí jen na obrazovkách. Obsluha rypadla si ale ovládání ve „virtuální” kabině pochvaluje, protože je jednodušší a vše je po ruce. „Ovládání záložní kabiny bych přirovnal k PlayStationu,“ řekl s úsměvem vedoucí výroby Luboš Brabec a dodává: „Nová kabina je jednodušší na ovládání, protože vedoucí velkostroje sedí na židli a má to všechno po levé i po pravé ruce. Stará kabina je prostornější, ale zase je tam víc pohybu, protože přístroje a ovládací prvky jsou rozložené do větší plochy,“ popsal rozdíly Brabec.
Rypadlo K 74 váží 6000 tun a za hodinu dokáže vytěžit až 10 tisíc metrů krychlových zeminy. „Tenhle velkostroj je unikátní svými rozměry, je největší v České republice a teď na něm máme i tuhle raritu, to znamená to záložní ovládání, které je také unikátní a jediné v republice,“ vyzdvihl stroj Kopecký.
Mohlo by vás zajímat:
TOP 10 největších uhelných dolů
TOP 10 navždy bohatých
Největší bagr na světě udělal kariéru ve filmu