Hybridní pohon nemusí být jen doménou osobních vozů, objevuje se nyní u stavební a zemní techniky. V Česku se pro zemní práce využívá buldozer Caterpillar D7E, který má dieselelektrický pohon. České firmy mají zatím jen několik těchto strojů, ale zájem se může zvýšit. Bude záležet na skutečné úspoře nafty i chování stroje při práci.
Elektrická energie u D7E slouží jen k pohonu pásů. Dieselový motor o výkonu 201 kW roztáčí elektrické dynamo, které přeměňuje mechanickou energii na střídavý elektrický proud, jenž pohání elektromotory. Krouticí moment se přenáší přes nápravy do koncových převodů. Uživatelé uvádějí, že podvozek má dobrý „drajv“, stroj citlivě reaguje na řazení, které je plynulé. Díky tomu není třeba robustní převodovka a také se zjednodušila údržba.
Čtěte také:
Caterpillar představil osm novinek
Caterpillar snížil odhad tržeb a zisků
Smyslem elektrického pojezdu je úspora nafty. Výrobce uvádí, že D7E má spotřebu nafty o 25 % nižší než běžné dieselové motory. Například buldozer řady 6 má stejnou spotřebu, ale udělá o polovinu méně práce. Kromě toho D7E spotřebuje navíc určité množství nafty na proces likvidace spalin pomocí močoviny. Pásy buldozeru jsou široké 66 centimetrů, radlice je mnohem mohutnější.
Buldozer D7E má namísto nožního plynového pedálu otočný ovladač se čtyřmi režimy. Například Eco režim automaticky upravuje otáčky motoru pro snížení spotřeby, když stroj nečelí velké zátěži. Pojezdová rychlost stroje přitom zůstává stejná. Dalším ovladačem lze nastavit maximální rychlost pojezdu vřed a vzad. Řadit lze i pomocí joysticku.
Z prostorné a odklopné kabiny je dobře vidět. K dispozici je zpětná kamera a vysílačka. Na noční práci se využívá řada LED světel. Obsluha má k dispozici kromě jiného také funkci StableBladeControl, která koriguje polohu radlice, aby byla vždy rovná.
Mohlo by vás zajímat:
Motor, ze kterého jde strach
Revoluce v lomech: Náklaďáky bez řidičů
VIDEO: Extrémní golfové hřiště na korbách náklaďáků