Doba čtení:2 m, 52 s
Rýpadla dostala do vínku nízkoemisní motory Cummins nové generace splňující emisní normu Stage V, přepracovanou hydrauliku, pokročilé elektronické funkce a vylepšené systémy pro vzdálenou správu. Foto: hyundai-ce.eu

Výrobce Hyundai Construction Equipment představil tři nová pásová rýpadla s typovým označením HX130A LCR, HX140A L a HX145A LCR. Rýpadla dostala do vínku nízkoemisní motory Cummins nové generace splňující emisní normu Stage V, přepracovanou hydrauliku, pokročilé elektronické funkce a vylepšené systémy pro vzdálenou správu.

Typ HX140A L je rýpadlo s klasickou zádí, ostatní dva modely přísluší do kategorie kompaktních rýpadel se zkrácenou zádí.

Každá ze tří představených novinek reprezentuje tak trochu jinou kategorii strojů a cílí na odlišné zákazníky. Nejmenší model HX130A LCR s kompaktním poloměrem otáčení je ideální volbou pro menší flotily nebo pro půjčovny stavebních strojů. Výkon rýpadlu dodává 55kW motor Cummins F3.8, u kterého pro dosažení emisního limitu Stage V není vyžadována úprava výfukových plynů, tudíž se obejde bez AdBlue. Motor Cummins je vybaven diagnostickým systémem ECD (Engine Connected Diagnostics), který umožňuje servisním technikům vzdáleně se připojit k řídicí jednotce motoru a diagnostikovat závadu, napsal server stavebni.technika.cz.

Pro dodavatele staveb a živnostníky s většími požadavky na výkon bagru je určen typ HX140A L, u kterého je použit motor Cummins o výkonu 100 kW. Oproti svému předchůdci se rýpadlo může pochlubit o 3 % vyšším výkonem a o 13 % vyšším krouticím momentem. Podobně jako u výše zmíněného typu i zde byl prodloužen servisní interval pro výměnu motorového oleje a jako benefit při údržbě jsou všechny klíčové údržbové komponenty (filtry aj.) snadno dosažitelné ze země. Stroj může být vybaven též pokročilou tovární telematikou HI-MATE, která sbírá důležité provozní parametry a umožňuje tak správcům flotily na dálku sledovat a optimalizovat provoz techniky.

Technické parametry nových rýpadel Hyundai
Technické parametry nových rýpadel Hyundai

Posledním zástupcem je rýpadlo HX145A LCR, které se díky vysokému výkonu a kompaktním rozměrům hodí na stavby inženýrských sítí, na zemní práce v omezených prostorech, nebo jako pomocník při stavbě budov. Motor je stejný jako u stroje HX140A L a nabízí v průměru o 8 % vyšší výkon než u předchůdce. Navíc je také ekologičtější (produkuje o 60 % méně pevných částic) a úspornější. Úspora paliva, uváděná výrobcem, osciluje mezi 3 % (nakládka vozidel) až po 6 % (srovnávání terénu).

Tichá převodovka na míru pro uhelný přístav

U představených rýpadel byl přepracován systém inteligentního řízení hydrauliky (IPC), z důvodu minimalizace energetických ztrát při práci doznal změn též hlavní hydraulický ventil a hydraulické potrubí.

Nově byl přidán provozní režim „Lifting Mode”, kdy po jeho aktivaci dochází k jednorázovému navýšení výkonu a k optimalizaci otáček motoru tak, aby měl stroj dostatek síly na práci a nebylo to vykoupeno přílišnou spotřebou paliva.

Nejmenší model HX130A LCR s motorem Cummins F3.8 o výkonu 55 kW.
Nejmenší model HX130A LCR s motorem Cummins F3.8 o výkonu 55 kW

Svařovaný rám kabiny řady Hyundai HX AR je zhotoven z oceli s vysokou pevností a splňuje certifikáty ROP a FOG. Kabina všech tří nových strojů nabízí o 13 % více místa než u předchozích modelů výrobce, vylepšení doznala madla na dveřích kabiny, které usnadňují nastupování a vystupování. Ovládání všech důležitých funkcí se odehrává na 8palcovém barevném displeji; přepínání obrazovek a menu se děje pomocí otočného ovladače, u kterého se výrobce inspiroval v sektoru auto motive. Volitelně je možné rýpadla vybavit potenciometry pro ovládání přídavných hydraulických okruhů (nachází se na hlavici joysticku), nebo pedálem pro ovládání pojezdu.