Warning: Undefined array key -1 in /data/web/virtuals/84480/virtual/www/wp-includes/post-template.php on line 330
Doba čtení:2 m, 21 s

Jedni je mají za spásu v boji proti oteplování, druzí za další zátěž životního prostředí a ekonomický nesmysl. Jak to s elektromobily opravdu je, stále není úplně jasné.

Laiku vyber si! Kdo má pravdu – Volkswagen, nebo Daimler? Jsou elektromobily zatím utajené zlo, nebo opravdu budu mít blahodárný efekt pro snížení emisí a proti oteplování planety? Těžko si někdo troufne nyní dát ruku do ohně za jeden či druhý názor. Že Evropě chybí jednoznačný odborný názor je zřejmé například z článku „Šéf VW ztratil nervy. Varuje před elektromobily a ohrožením autoprůmyslu“, který vyšel na iDnes.cz.

Čtěte také:
Norská elektropohádka je v problémech
Bez úlev Dánové Teslu nechtějí

Zřejmě nejméně reálnou obavou spojenou s elektromobily je to, že by v blízké době vedlo jejich nasazení ke zvýšení spotřeby elektřiny a tím k vyšším emisím CO2 z výroby elektřiny. O tom, jak zatěžuje životní prostředí výroba elektromobilu a jak výroba klasických automobilů a jak působí jejich provoz, se zveřejňované studie poněkud rozcházejí. Ve zmíněném článku tak také proti sobě stojí negativní výsledky zkoumání Volkswagenu, a více méně pozitivní výsledky Daimleru, tedy Mercedesu. V otázce tak citlivé, jako jsou klady/zápory politicky prosazovaných elektromobilů je jistě dobře, že se dá vycházet také z odborných studií samotných výrobců. I když se studie úplně neshodují.

Co se však zdá mimo jakoukoli pochybnost, je fakt, že elektromobilita bude stát obrovské peníze. Je pro ni potřeba připravit rozsáhlou infrastrukturu, je potřeba dotovat jejich cenu, je potřeba komplikovat dále provoz klasických aut. Jenže to není všechno. Zbytek světa, který se o emise nezajímá tolik jako Evropa, zájem o elektromobily jednoduše nemá.

Jenže aby evropské automobilky splnily emisní limity pro svoji celkovou produkci (flotily), musí vyrábět elektromobilů opravdu hodně. Takže značnou část produkce zatím neprodají jinde než v Evropě.  Současně poroste cena jejich klasických aut, protože bude potřeba nějak umořit náklady na vývoj řešení pro další a další snížení emisí jejich motorů.

Nová situace v automobilismu si tak vyžádá investice ze strany státu, automobilek, rodin (jeden rozbor je například zde). Stát bude muset podpořit výstavbu infrastruktury a zároveň by se měl připravit na pokles výběru daně ze sektoru automotive, protože ten začne vydělávat méně. A pokud se naplní pesimistické předpovědi, stoupnou státu i výdaje na podpory v nezaměstnanosti. Firmy budou moci méně investovat a budou také méně platit své zaměstnance. V případě, že nebudou elektroauta dotovaná, budou za ně muset také víc zaplatit domácnosti.

To všechno v Evropě, která má již nyní přísné emisní normy a snaží se tak aktivně přispět k ochraně klimatu. Jenže v Asii a Africe se emisemi nikdo nezabývá, takže skutečný přínos v boji proti emisím – draze Evropany zaplacený – bude jen velmi malý. O to horší dopady může mít na ekonomiku Starého kontinentu, varuje řada studií zabývajících se elektromobilitou.

Mohlo by vás zajímat:
Dvousetmetrovému obrovi ušili nový kabát
Tohle monstrum zvládne i dítě
Hnědé uhlí jako přírodní hnojivo