Komatsu ukázalo v Mnichově elektrické rýpadlo

Doba čtení:2 m, 9 s

Komatsu PC4000-11 Electric disponuje plně elektrickým pohonem. Foto: komatsu.eu

Japonský výrobce strojů Komatsu představil na letošním mnichovském veletrhu Bauma, který se koná v tomto týdnu, těžební hydraulické rýpadlo PC4000-11 Electric s plně elektrickým pohonem.

Největší ultra těžební hydraulické rýpadlo výrobce s označení PC4000-11 bylo magnetem už na minulém ročníku mnichovské akce v roce 2019. Tentokrát, o čtyři roky později, přiváží Komatsu ukázat tento model s plně elektrickým pohonem. Bude zajímavé sledovat výkonové odlišnosti naftové a elektrické verze, napsal server stavebni-technika.cz

Komatsu PC4000-11 dostalo do vínku řadu vylepšených bezpečnostních prvků, jako je 45° přístupové schodiště, dvoudílné zábradlí se zaklápěcím mechanismem a nový je také únikový otvor ve střeše stroje. Bezpečnost posádky i okolí pak při práci zvyšuje také pokročilý kamerový systém (KomVision) s možností 360° zobrazení. Posádka má ještě nadto možnost přepínat obrazy z jednotlivých kamer; podle toho, v jaké aplikaci zrovna stroj pracuje.

Z další chytré elektroniky stojí za zmínku funkce Argus PLM (Payload Meter), tedy měření užitečného zatížení v lopatě. Tato funkce je uživatelsky programovatelná, strojník si ji tak může přizpůsobit aktuálním požadavkům.

Ve Vršanech posunuli dopravníkové linky

Komatsu do Michova přivezlo rovněž těžký kolový nakladač z nové série (8) s modelovým označením Komatsu WA800-8. Stroj s provozní hmotností 115 tun, standardní lopatou o objemu 11,5 m3 a výkonem 856 koní nabízí řadu technologických inovací jako je modulační spojka, variabilní kontrola trakce nebo funkce elektronického nastavování otáček motoru. Stroj, splňující emisní normu Stage V, má dvě turbodmychadla s proměnlivou geometrií lopatek, dva filtry pevných částic, HD systém s chlazením pro recirkulaci výfukových plynů, ventilační systém s uzavřenou klikovou skříní a nové řídicí moduly motoru. Aby se zabránilo přetěžování dumperů, je nakladač vybaven integrovanou váhou v lopatě. Systém pro měření užitečného zatížení (Payload Meter) zvyšuje produktivitu práce a pracuje s maximální odchylkou 1,5 %.

Návštěvníky určitě zaujme i mobilní čelisťový drtič Komatsu BR380JG-3, který je prvním strojem s dieselovým pohonem v Evropě, vykazujícím čistou uhlíkovou neutralitu (CO2). Provozní hmotnost je mezi 33 500 a 35 310 kg, maximální drticí kapacita činí 240 tun za hodinu. Pohon obstarává motor Komatsu s výkonem 159 kW. Poloautomatický podávací systém s integrovaným detektorem přetížení drtiče a automaticky řízeným posuvem umožňuje konzistentní a efektivní výrobu. Vstupní otvor čelistí se zkosenými bočními deskami diponuje rozměry 1 065 mm × 550 m; čelisti mají automatické nastavování, což je uživatelsky přívětivé zejména pře drcení velkých objemů. Volitelně lze drtič osadit bočním vykládacím dopravníkem a magnetickým separátorem. Ovládání drtiče se odehrává pomocí vysoce kontrastního monitoru s dotykovým ovládáním.