Rakouský závod Liebherr-Werk v Bischofshonu letos v dubnu oznámil, že od svého vzniku vyrobil už 50 tisíc kolových nakladačů. První sjel z montážní linky v roce 1954 a firma se stále drží ve špičce vývoje těchto univerzálních zemních a stavebních strojů. Nejnovější kolových nakladač L 566 XPower má motor s emisní třídou IV, zaujme zajímavým designem, efektivitou výkonu a vysokou úsporou pohonných hmot při nejrůznější provozní činnosti.
Továrna Liebherr-Werk v Bischofshonu patří do skupiny Liebherr Group se sídlem v Bulle ve Švýcarsku. Společnost sdružuje na 130 firem, které mají závody v 17 zemích. Zabývají se mj. výrobou jeřábů, dílů pro letadla, obráběcích strojů, kolových nakladačů, buldozerů, dopravních systémů, domácích spotřebičů, těžbou i hotelnictvím. V závodě v Bischofshonu pracuje asi tisíc lidí.
Čtěte také:
VIDEO: Liebherr – vzpoura strojů
VIDEO: Největší hydrostatický buldozer na světě
Během šesti desítek let výrobce kolových nakladačů přicházel se zajímavými inovacemi, které posunovaly vývoj nakladačů vždy o kus dopředu. V roce 1960 představila firma na veletrhu v Hannoveru kolový nakladač Liebherr LSL 1500 s lopatou o objemu 2 m³, provozní hmotností více než 10 tun, výkonem 79 kW a s měničem točivého momentu.
Světovou novinkou byl v roce 1974 první kolový nakladač L 531 s hydrostatickým pohonem. Stroj měl hmotnost 11 tun a výkon 87 kW. Do té doby byly všechny kolové nakladače vybaveny měničem točivého momentu, L 531 byl první s novým progresivním pohonem.
Dalším milníkem se stal v roce 1992 stroj L 522, což byl kolový nakladač s plastovými kryty. Později se toto opláštění stalo standardem u všech výrobců. Novátorský byl také pohon, u hydrostatického pohonu se poprvé použily dva hydraulické motory, které umožňovaly rychlejší jízdu bez přerušení tažné síly. V roce 1998 přišla firma s nakladačem L 580, který měl mimořádně nízkou spotřebu pohonných hmot. Tuto úsporu umožnila počítačem řízená převodovka s řazením pod zátěží a optimalizace řazení a hnacího ústrojí.
V roce 2007 měl světovou premiéru největší kolový nakladač s hydrostatickým pohonem na světě L 586. Ukázalo se, že pohon je efektivní i u takového kolosu, který vážil 32 tun. Nejnovější nakladač L 566 XPower je z technologického hlediska také mezníkem ve vývoji této nové řady XPower.
Mohlo by vás zajímat:
Zakládací vůz slouží uhelným rýpadlům
Rypadlo převáželi šest dnů
Rypadlo dokráčelo do cíle