Německá uhlíková daň zdraží život i nám

Uhlíková daň zvýší náklady na dopravu. Cena paliva tvoří totiž u kamionové přepravy zhruba třetinu nákladů. Foto: pixabay.com

Nová uhlíková daň, kterou zavádějí v Německu, se dotkne nejen elektráren, ale také pohonných hmot. Má motivovat lidi k ekologičtějšímu způsobu života. Jejím důsledkem však bude zdražení spousty zboží včetně potravin.

Aktuální návrh, jehož konečnou podobu Němci zveřejní v polovině září, počítá s tím, že zpočátku by se za jednu tunu oxidu uhličitého CO2 platilo 35 eur. To by znamenalo, že cena nafty v průměru poskočí zhruba o 11 centů (téměř tři koruny) za litr, benzin by podražil nepatrně méně a zemní plyn by stál zhruba o jeden cent za kilowatthodinu víc. V roce 2030, kdy má částka za tunu skleníkového plynu vystoupat až na 180 eur, to však už bude znamenat, že Němci zaplatí za litr nafty či benzinu o 57 centů (tedy téměř o 15 korun) víc.

Čtěte také:
Němci zaplatí za Energiewende až bilion eur
Konec německého uhlí zvýší ceny elektřiny

Stejně to jako u každé jiné daně nakonec zaplatí spotřebitelé. Prudký nárůst ceny nafty přinese mnoho negativních ekonomických důsledků. A to nejen v Německu, ale také v sousedních zemích, jejichž hospodářství jsou na něm závislá, napsal server idnes.cz.

„V prvé řadě se zvýší náklady na dopravu, což se projeví v koncových cenách německého zboží a služeb. To bude ovlivňovat cenovou hladinu v České republice minimálně u položek, které dovážíme z Německa. V této souvislosti lze očekávat zdražení například u potravin,“ uvedl hlavní ekonom BH Securities Štěpán Křeček.

Potvrzují to i dopravci. Podle Martina Felixe ze Sdružení automobilových dopravců Česmad Bohemia samozřejmě tak výrazné zdražení paliv zahýbá s cenami. Palivo totiž tvoří asi třetinu nákladů na provoz.

 „Již dnes je koncová cena nafty z většiny tvořena daněmi. Zavedení nové daně z uhlíku povede k absurdní situaci, kdy se daně stanou zcela dominantní složkou ceny nafty,“ říká Křeček. Prudké zvýšení cen nafty zároveň může přinést nárůst sociálního napětí, protože to nejvíce odnesou nízkopříjmové skupiny obyvatel a střední třída. „Zatímco bohatí lidé si mohou dovolit koupit elektromobil, chudší lidé na to kvůli vysokým pořizovacím cenám nemají. Budou tak nuceni nadále využívat automobily se vznětovými motory, do kterých budou tankovat výrazně dražší naftu,“ dodal.

Mohlo by vás zajímat:
TOP 10 největších těžebních bestií
Největší bagr na světě udělal kariéru ve filmu
V garáži tento stroj neopravíte