Německou Energiewende brzdí špinavá doprava

Němci platí obrovské peníze za rozvoj obnovitelných zdrojů energie, kvůli emisím z dopravy to však na čistotě ovzduší téměř není znát. Foto: pixabay.com

Masivní a mimořádně drahý rozvoj obnovitelných zdrojů německé ovzduší pročistil. Jenže pouze kompenzuje čím dál špinavější dopravu, takže celkový pokles emisí je nevýrazný, napsal na serveru Euro.cz Jan Brož.

Od roku 2011, tedy startu tamní energetické transformace, emisí celkově nijak závratně neubývalo. Podle údajů Spolkového úřadu pro životní prostředí došlo k meziročnímu nárůstu v letech 2012, 2013, 2015 a 2016. Pokles v ostatní letech nelze považovat za nijak výrazný, přesto převážil růst a můžeme tedy konstatovat, že od začátku dekády v Německu poklesla produkce emisí zhruba o 9 procent.

Čtěte také:
Němci zaplatí za Energiewende až bilion eur
Drábová zpochybnila německou Energiewende

Většinu škodlivin, konkrétně 85 procent, tvoří takzvané energeticky podmíněné emise vznikající při proměně nosičů energie. Na tomto podílu se během let téměř nic nezměnilo. Zbytek jsou emise produkované v zemědělství a odpadovém hospodářství.

Celkové množství energeticky podmíněných emisí až do roku 2017 téměř vůbec nekleslo, k významnějšímu propadu došlo až loni. V posledních letech totiž přibývá zplodin z průmyslu, dopravy a v menší míře z domácností, které se do energeticky podmíněných emisí rovněž započítávají, a jejichž růst vyvážil pokles ve výrobě elektřiny.

Těch se přitom německá energetická transformace zatím zdaleka nedotýkala tolik jako výroby elektřiny. Teprve v poslední době můžeme pozorovat intenzivní diskuze o uhlíkové dani, která by na rozdíl od emisních povolenek dopadla i na dopravu, veškerý průmysl a nejspíš i domovy Němců.

Pokud vše shrneme, tak větrné a solární parky opravdu přispěly k čistšímu ovzduší, stejně jako emisní povolenky, které po letech díky rostoucí ceně konečně začaly plnit svůj odstrašující účel. Nepomáhá naopak odstavování jádra a nutnost nahradit ho aspoň krátkodobě fosilními zdroji. Za to, že německé emise neklesají tak výrazně, jak tamní politici slibovali, jsou však odpovědné hlavně jiné faktory, uvedl Brož.

S průmyslem a domácnostmi lze jistě něco dělat, ať už formou regulací a sankcí v podobně uhlíkové daně, nebo motivací ve formě nejrůznějších dotací na pořízení čistších zařízení. Horší je to s dopravou, se kterou si pořád nikdo příliš neví rady, navzdory veškerým proklamacím o elektromobilitě, vodíku nebo dokonce syntetických palivech. Teprve až se tento problém rozlouskne, budou moci německé úřady reportovat opravdu rapidní pokles, uzavřel komentátor serveru Euro.cz.

Mohlo by vás zajímat:
TOP 10 největších těžebních bestií
Největší bagr na světě udělal kariéru ve filmu
V garáži tento stroj neopravíte