Strojník ví, jak správně promazat bagr

strojnik-foto-vrsanska-uhelna_compressed

Strojník Lukáš Chalupecký u jednoho z heliosů, které musí pravidelně kontrolovat. Foto: Vršanská uhelná

Bezchybný chod každého stroje by měl někdo hlídat. Strojník na šachtě dohlíží a stará se o všechny mechanické části velkostroje, které potřebují mazat.

Jednou z prvních věcí, které ráno udělám, když přijdu do práce, zkontroluji náplň mazacího lisu PLC ložiska,“ říká Lukáš Chalupecký, který pracuje jako strojník na jedné ze dvou uhelných „třístovek“ na Vršanech. PLC ložisko je ložisko, na kterém se otáčí nakládací výložník. Musí se pravidelně mazat a kontrolovat. „Projít si ale musím kompletně všechny linky na stroji a kontroluji stav heliosů, tedy zásobníků maziva. Jednou z dalších činností strojníka je právě domazávání ostatních rotujících částí, které nejsou napojeny na heliosy,“ vysvětlil Chalupecký.

Čtěte také:
Katalog pomůže s rekultivací lomu ČSA
Tykačovy horníky čeká i letos třináctý plat

V případě netěsnosti čistí strojník i místa, kam se maziva dostalo příliš a podobně. Při mazání stroje se postupuje podle provozní dokumentace, takzvaného „mazacího plánu“, kde je přesně zaznamenáno, které části stroje a v jakých intervalech se musí mazat. „Někdy to není možné, když je stroj v chodu, proto se využívají veškeré prostoje během těžby. Například při přestavbách a preventivních opravách mažu a čistím ty části rypadla, které za běžného provozu nelze,“ připomněl strojník.

Mazivo nesmí nikdy dojít

Velkostroj potřebuje k provozu několik provozních kapalin a maziv a strojník musí mít naprosto jasno, kdy doplňovat olej do převodovek a kdy promazat ložiska. A také musí mít přehled o tom, jaký je stav zásob mazadel na stroji. Nesmí se stát, že olej do převodovek dojde. Když se na rypadle zadře motor nebo ložisko, oprava či výměna trvá mnohem déle a stojí mnohonásobně více, než když se zadře motor u auta. A výpadek v těžbě se může hodně prodražit. Strojník rovněž odebírá vzorky olejů z převodových skříní, které se jednou za půl roku odesílají k rozboru do olejové laboratoře. Zjistí se při nich stav a opotřebení provozní kapaliny a stanovuje se doba její výměny nebo filtrace.

Menší opravy zvládá sám

Strojník své pracoviště pravidelně prochází a kontroluje, takže zná každý detail a zvládne i menší opravy. „Na drobnosti jako dotahování, případně výměnu malých součástí stačím sám nebo s kolegy z osádky stroje. Na problém například v rozvodech hydrauliky či nutné větší opravy voláme specializovanou údržbu,“ doplnil Chalupecký. Samostatně strojník vykonává většinu činností na velkostroji. „Samozřejmě jsem v kontaktu s brigadýrem, tedy vedoucím řidičem velkostroje, který mi také zadává práci. Jinak si ale většinu věcí dělám sám podle vlastního rozvrhu a s ostatními členy osádky víc spolupracujeme například při odstávkách,“ připomněl strojník. A protože na každém bagru najdete jen jednoho strojníka, který má mazání na starosti, je o to větší jeho odpovědnost.

Mohlo by vás zajímat:
Superpočítač pojmenovali podle šachty 
Chrání banky klima nebo své zisky?
JPMorgan ukončí podporu uhlí