Brněnská firma chce pomoci dokončit Adularyu

Podaří se dostat elektrárnu Yunus Emre do provozu? Foto: wikipedia.org

Firma VA TECH Wabag Brno má zájem podílet se na dokončení a zprovoznění elektrárny v Turecku, součásti nedokončeného projektu Adularya. Premiér Babiš po úterním jednání s tureckým prezidentem Erdoganem uvedl, že Česko má od turecké strany de facto nabídku převzít aktiva projektu, na kterém se podílely české firmy.

Premiér nás informoval o pozitivním vývoji dostavby elektrárny Adularya. Máme velký zájem se podílet na dokončení tohoto díla a finálním uvedení do provozu. Naděje na výstavbu a dokončení i tohoto díla tedy zůstává,” uvedl generální ředitel a jednatel VA TECH Wabag Brno Lubomír Němec. Společnost, která vyrábí technologie pro úpravu vod, se podílela na stavbě jako dodavatel právě vodních technologických systémů.

Čtěte také:
Jak mizely miliardy v turecké elektrárně
Elektrárna Adularya stála Česko 12 miliard

Projekt, který zahrnuje nedokončenou hnědouhelnou elektrárnu Yunus Emre a sousední lignitový důl, byl jedním z důvodů, které přivedly k úpadku firmu Vítkovice Power Engineering, hlavního dodavatele stavby. Uhlí údajně neodpovídá kvalitě, na jakou byly kotle elektrárny stavěny. Dostavba by mohla stát víc než tři miliardy korun. Situaci ztížila skutečnost, že po pokusu o puč v Turecku v roce 2016 holding Naksan, do kterého Adularya patří, skončil v rukou státu.

Česká exportní banka (ČEB) na projekt půjčila téměř 12 miliard korun. Pojistná angažovanost státní pojišťovny EGAP je podle dřívějších informací 16,1 miliardy, nesplacená výše jistiny úvěru ČEB byla 11,7 miliardy. V srpnu se uskutečnilo už třetí kolo tendru na prodej elektrárny, opět se nepřihlásil žádný zájemce.

VA TECH Wabag má možnost podílet se i na obnově a modernizaci další elektrárny Soma. V Turecku o spolupráci jednaly například i firmy obranného průmyslu. Ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček (za ANO) v úterý řekl, že česká delegace jednala s prezidentem tureckého obranného průmyslu. Představila mu pět českých společností, které se zabývají letectvím, výrobou automobilů nebo vývojem informačních systémů.

Mohlo by vás zajímat:
VIDEO: Jak se rodí kolosy na čtyřech kolech
Rypadlo váží jako 2700 škodovek
Největší bagr na světě udělal kariéru ve filmu