V Indii žije 240 milionů lidí bez elektřiny. Brzy by se to mohlo změnit. Otázkou však je, zda dostanou přednost lidé, nebo klimatické cíle.
Indický premiér Naréndra Módí představil ambiciózní plán, že do konce roku 2018 bude mít každý Ind přístup k elektřině a ke vzdělání. Přitom v zemi, která předežene Čínu okolo roku 2024 v počtu obyvatel, je stále bez elektřiny 240 milionů lidí.
Čtěte také:
Mohly by si uhlí a euro v Česku rozumět?
Uhlí se stěhuje do jihovýchodní Asie.
Sen chudých Indů o elektřině však může narazit na bojovníky proti změně klimatu. Ti už totiž hlasitě varují před tím, aby Indie využila ke své modernizaci fosilní paliva. V tom případě by totiž prý bylo velmi obtížné naplnit cíl udržet růst teploty Země pod dvěma stupni Celsia oproti předindustriální éře.
Sophiina volba?
Indie tak stojí před obtížnou volbou, zda dát přednost tomu, aby se stovkám milionům lidí dala šance vymanit se z totální chudoby, nebo boji s globálním oteplováním
Do roku 2030 se totiž očekává, že se 200 milionů Indů z chudých venkovských oblastí přestěhuje do měst a budou potřebovat vlastní bydlení a automobily. K tomu bude třeba vybudovat potřebnou infrastrukturu. Dramaticky se tak zvýší poptávka po elektřině, což bude znamenat zvýšení emisí CO2. Zajímavé ale je, že odhady i v tom případě ukazují, že objem emisí na hlavu zůstane pod celosvětovým průměrem.
Celá kampaň proti využívání fosilních paliv v Indii tak nepříjemně zavání pokrytectvím a knížecími radami bohaté části světa. Propast mezi životní úrovní na západě a chudými oblastmi Indie je naprosto gigantická. My si totiž život bez elektřiny již představit naprosto neumíme. Ani by to nešlo. Pro čtvrt miliardy Indů jde však o každodenní krutou realitu.
Je logické, že by Indie měla při své modernizaci maximálně využít nové technologie vč. obnovitelných zdrojů energie. Pokud však fosilní paliva mohou Indům pomoci rychleji a levněji, hraničilo by jejich odmítání s nelidskostí.
Mohlo by vás zajímat:
VIDEO: Nejlepší podzemní sklápěčka na světě
Mobil ušitý horníkům na míru
VIDEO: Čínský titán na 16 kolech